Olemme uutisoineet aiemmin muun muassa Tori.fi-sivustolla tavaroitaan myyneiden henkilöiden joutuneen huijatuksi. Nyt ilmiöstä varoittaa myös poliisi.
Kaakkois-Suomen poliisi kertoo vastaanottaneensa alkuvuoden aikana kymmeniä rikosilmoituksista tapauksista, joissa omistamiaan tavaroita netissä kaupitelleet myyjät ovat kärsineet taloudellista vahinkoa tultuaan huijatuiksi.
Huijaustapoja on erilaisia, mutta monissa tapauksissa myyjä on syöttänyt maksukorttinsa tiedot huijaussivustolle. Joissain tapauksissa myyjä on menettänyt yli tuhatkin euroa.
Tapauksia tutkitaan petoksina ja maksuvälinepetoksina.
Lue myös: Saana myi viiden euron vauvantarviketta, menetti 400 euroa – tämä erikoinen viesti paljasti huijarin
Näin huijaus tapahtuu
Huijaus käynnistyy usein siten, että ilmoituksen jättänyt myyjä saa viestin ostajana esiintyvältä henkilöltä. "Ostaja" kertoo haluavansa käyttää palvelua, joka huolehtii maksun välityksestä ja tuotteen kuljetuksesta.
Tähän suostuttuaan myyjä saa linkin ulkoisesti aidolta vaikuttavalle palvelutarjoajan sivulle. Siellä myyjää pyydetään esimerkiksi maksun vahvistuksen tai vakuusmaksun varjolla syöttämään oman maksukorttinsa tiedot.
Artikkeli jatkuu videon alla.
1:12
Poliisi muistuttaa olemaan tarkkana, mitä tietoja itsestään toiselle osapuolelle luovuttaa sekä kyseenalaistamaan, miksi kaupankäyntiin pitää käyttää ostajan ehdottamaa palvelua.
Huijaussivustot on voitu luoda tutun palvelutarjoajan nimissä ja ne saattavat poliisin mukaan vaikuttaa hyvin aidoilta.
– Varoituskellojen tulisi soida viimeistään, jos ulkopuolinen taho tiedustelee maksukortin tietoja tai verkkopankkitunnuksia, poliisi toteaa tiedotteessaan.
Lue myös: Jos sait tällaisen laskun, älä maksa! – KKV: "Jotkut eivät ole edes olleet asiakkaina"
Tori: Huijaukset toteutettu ammattimaisesti
Tori.fi kertoo tiedotteessaan, että kuriiripalveluhuijauksia on tullut poliisin tietoon pelkästään tänä vuonna vajaat parisataa.
– Kuriiripalveluhuijauksia alkoi ilmaantua noin vuosi sitten. Huijaukset on toteutettu ammattimaisesti tietokoneohjelmien avulla. Yleensä tuotteen myyjään otetaan yhteyttä WhatsApp-viesteillä, jolloin viestintä on Torin ulottumattomissa, johtaja Jenni Tuomisto kertoo tiedotteessa.
– Tori.fi:llä ei ole omaa maksujärjestelmää tai kuriiri- tai kuljetuspalvelua. Jos kaupanteon yhteydessä pyydetään vahvistamaan maksu linkin kautta tai antamaan maksutietoja, tätä ei pidä tehdä. Sen sijaan tulee olla yhteydessä Torin asiakaspalveluun, Tuomisto sanoo.
Lue myös: Uberin nimissä leviää petollisen uskottava huijaus – "Tämä on selkeä suuntaus"
Lähteet: Kaakkois-Suomen poliisilaitos, Tori