Lumettomuudella on vaikutuksensa moniin ammatteihin ja elinkeinoihin. Etelä-Suomen laskettelukeskukset ovat joutuneet supistamaan toimintaansa ja lumen auraajat tekevät aivan toisenlaisia hommia. Tienpidossa ei kuitenkaan saada isoja säästöjä, koska nastarenkaat ja sade kuluttavat sulien teiden pintoja.
Hyvinkään Sveitsin hiihtokeskuksessa rinnekone on töissä vesisateesta huolimatta. Tykkilumen turvin on saatu avattua kaksi rinnettä viidestä.
– Tänä päivänä tehdään pelkällä tykkilumella. Etelä-Suomessa ei ole enää vuosiin pystytty luonnonlumilla avaamaan rinteitä, huomauttaa Hyvinkään Sveitsin hiihtokeskuksen yrittäjä Markku Hyttinen.
Sateet rokottavat kävijämääriä
Leuto, sateinen talvi aiheuttaa isoja haasteita Etelä-Suomen laskettelukeskuksille. Jos pakkasta ei ole, lumitykeistäkään ei ole apua. Monissa Etelä-Suomen keskuksissa vain osa rinteistä on auki. Osa keskuksista on edelleen suljettu. Sateinen sää vähentää myös kävijämääriä.
– Kävijämäärä ei ole ihan sitä, mitä odotetaan. Kuitenkin ilahduttavan hyvin ovat porukat lähteneet liikenteeseen. Harjoittelu- ja seuraporukat käyttävät tätä hyödykseen, koska lähellä ei ole muuta mahdollisuutta. Muutama keskus on Etelä-Suomessa auki, sanoo Hyttinen.
Hyttinen jaksaa kuitenkin uskoa tulevaisuuteen.
– Nämä lumetustekniikat ja muut kehittyvät. Pystytään tekemään enemmän ja paremmin lunta. Tietenkin se vaatii rohkeutta investoida. Aina pitää luottaa siihen, mitä tekee.
Lumiaurat seisovat toimettomina
Vantaan kaupungin varikolla lumiaurat seisovat toimettomina. Voisi kuvitella, että tienpidossa säästetään nyt suuria summia. Näin ei kuitenkaan ole, koska nastarenkaat ja sateet rapauttavat tienpintoja.
– Nyt ollaan tilanteessa, että asfaltti, päällysteet ja soratiet ovat todella huonossa kunnossa ja tulevat olemaan vielä heikommassa kunnossa kevään aikana. Korjauskustannuksiin menee varmaan keväällä enemmän rahaa. Se, mitä nyt säästetään, niin otaksuttavasti mennään miinuksne puolelle kevään kuluessa, laskee Vantaan kaupungin kunnossapitopäällikkö Jyrki Vättö.
Lumiaurojen kuljettajat muissa töissä
Vaikka lunta ei ole, auraushenkilöstö on kuitenkin valmiudessa ja lunta odotellessa tehdään muita huoltotöitä.
– Pesutöitä tehtiin viime yönä. Jotain aina tässä tehdään, töitä riittää. Liikennemerkkityötä on ja öljysorapaikkauksia asfaltin heikon kunnon takia laitetaan, listaa kuorma-auton kuljettaja Jaakko Perttunen Vantaan kaupungilta.
Ainoa, mistä lumettomana talvena saadaan todellisia säästöjä, on lumen kuljettaminen.