Kun kuljettajan katse on kännykässä, huomio on poissa liikenteestä.
Pahimmillaan sokkona ajetaan useita sekunteja. Tämä tarkoittaa onnettomuuteen joutumisen riskin moninkertaistumista liikenteessä, jossa asiat tapahtuvat nopeasti.
Liikenneturva kampanjoi keväällä kannustaakseen ihmisiä olemaan läsnä liikenteessä ja jättämään matkapuhelimen rauhaan ajon ajaksi.
Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista neljä kymmenestä kertoo itse joutuneensa vaaratilanteeseen ajonaikaisen kännykänkäytön seurauksena.
Peräti neljäsosa uskoo, että suurin osa kuljettajista pystyy ajamaan ja käyttämään puhelinta samanaikaisesti.
– Ongelman laajuudesta Suomessa antaa suuntaa se, että näinkin moni kuljettaja on itse huomannut joutuneensa läheltä piti -tilanteeseen, kun on käyttänyt puhelinta ajon aikana. Euroopan komission arvion mukaan 10-30 prosentissa onnettomuuksista tarkkaamattomuus on riskitekijänä, suunnittelija Petri Jääskeläinen Liikenneturvasta kertoo.
– Tarkkaamattomuuden aiheuttama onnettomuusriski ei ole mitään rakettitiedettä. Onnettomuustutkijoiden purkaman videomateriaalin avulla on selvitetty, että katse on kiinnittynyt kännykkään tai autossa olevaan kohteeseen muutamia sekunteja ennen onnettomuutta. Liikenteessä asiat tapahtuvat nopealla tempolla. Jos katse on poissa liikenteestä, ei yllättäviin tilanteisiin ennätä reagoimaan ajoissa ja korjausliikkeet tehdään väärään suuntaan ja myöhässä, Jääskeläinen korostaa.
Älypuhelin on jo lähes erottamaton osa ihmisten arkea. Puhelimesta löytyvät kalenterit, sosiaalisen median sovellukset, sähköpostit ja pelit. Koskaan ei tiedä, milloin laitteessa odottaa mielihyvää tuottava viesti, hupaisa päivitys tai koukuttava uutisotsikko.
Koska verkostoissa pitää olla läsnä jatkuvasti, kiusaus kurkkia kännykkää myös ajon aikana on monelle liian suuri. Jatkuvaa tarvetta kurkata puhelinta voi verrata riippuvuuteen.
– Tarkkaavaisuuden herpaantumisesta aiheutuva onnettomuus ei välttämättä satu tänään, huomenna, viikon tai vuoden päästä. Liikenteessä ei kuitenkaan koskaan tiedä milloin äkkitilanne sattuu eteen. Mikäli kuljettaja ottaa arkiseksi tavakseen tekstaamisen ajon aikana, niin on todennäköisempää että valikoituu onnettomuuteen joutuneiden joukkoon, Jääskeläinen painottaa.
Lähde: Liikenneturva