Liikenneturvan tuoreessa kyselyssä selvitettiin, kuinka suuri osa kuljettajista siirtää huomionsa liikenteestä puhelimeen, mikäli se piippaa.
Liikenneturva selvitti joulukuussa toteutetussa kyselyssä* suomalaisten kuljettajien ajonaikaista kännykänkäyttöä. Kaksi viidestä kuljettajasta (41 %) kertoi, ettei juuri koskaan katso puhelinta ajon aikana.
Kolmasosa kuljettajista (32 %) kertoi vilkuilevansa puhelinta ajon aikana satunnaisesti tai usein, mutta todennäköisesti ainakin sen piipatessa. Hieman tätä harvempi (27 %) kertoi katsovansa puhelinta vain auton ollessa pysähtyneenä, esimerkiksi liikennevaloissa.
– Myönteistä vastauksissa on se, että suuri osa suomalaisista tuntuu tiedostavan ajonaikaisen kännykänkäytön riskit. Älypuhelimien jatkuvasti lisääntyvät toiminnot ja moninaistunut käyttö vaativat kuitenkin huomiotamme enenevissä määrin. Jo pelkkä puhelimen inahdus voi saada keskittymisen kääntymään pois liikenteestä, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen.
Kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu matkapuhelimen käytön moninkertaistavan onnettomuusriskin. Riskialtteinta on tekstaaminen tai muu vastaava viestittely, koska se vie katseen, näpit ja ajatukset pois liikenteestä useiden sekuntien ajaksi.
Liikenteessä tilanteet vaihtuvat nopeasti ja yllättäviä tilanteita tulee eteen. Jos mieli ja katse ovat poissa liikenteestä, ei niihin ennätä reagoimaan ajoissa ja korjausliikkeet tehdään usein väärään suuntaan ja myöhässä.
Läsnäoloharjoitteesta apua kännykkäaddikteille?
Vaikka ongelma ja sen ratkaisu tiedostetaan, kuinka moni on valmis vaimentamaan älypuhelimen ajon ajaksi? Sen lisäksi, että hälyttävä puhelin katkaisee keskittymisen ja syö tarkkaavaisuutta, voi se aiheuttaa myös riippuvuutta. Siksi monella voi olla vaikeaa tehdä päätös kännykän hiljentämisestä.
– Laitteen ja sen eri sovellusten jatkuvan tsekkauksen tauottaminen vaatii tietoisen päätöksen. Ehkä näin vuodenvaihteen kynnyksellä voisi miettiä omaa uudenvuodenlupausta myös liikenteeseen: kokeile vaikka 30 päivää ajamista niin, että jätät kännykän äänettömänä kassin pohjalle. Kokeilujakson jälkeen siitä voi tulla pysyvä, hyvä tapa, Jääskeläinen ehdottaa.
Lähde: Liikenneturva
***
2:45