Linnanmäen huvipuiston Vuoristorata Helsingissä täyttää tänään keskiviikkona 65 vuotta.
Tiesitkö tämän?
Vuoristoradan rakentaminen maksoi 48 miljoonaa markkaa.
Kun Vuoristorata aikoinaan avattiin, pidettiin sitä niin hurjana, että ensimmäiset jarrumiehet palkattiin armeijan lentäjien joukosta työn vaativuuden takia.
Yleensä Vuoristorataa ei pysäytetä puiston muun ohjelman vuoksi. Paul Ankan esiintyminen puistossa oli poikkeus.
Yhdysvaltalainen vuoristoratakerho ACE (American Coaster Enthusiasts) on julistanut Vuoristoradan virallisesti ’klassikoksi’. Nämä vaatimukset täyttää vain 40 rataa koko maailmassa.
Lähde ja lisätietoa: Linnanmäen sivut
Kunnioitettava saavutus, kun ottaa huomioon että puuvuoristoradan arvioitu kestoikä sen valmistuessa oli korkeintaan 15 vuotta.
2:20
Rata on 960 metriä pitkä. Junat vedetään vaijerilla ylös, jonka jälkeen jarrumies säätelee vauhtia.
– Hauskimpia hetkiä jarrumiehen työssä on, kun vaunun kyytiin tulee lapsi, joka on saanut äitinsä houkuteltua mukaan huoltajaksi. Vaijerin päässä ylhäällä äiti tajuaa, kuinka korkealla todella ollaan. Äiti kiljuu jännityksestä ja lapsi ilosta koko kierroksen ajan. Lopuksi molemmat ovat yhtä vauhdikasta elämystä kokeneempia, vuodesta 1988 lähtien jarrumiehenä työskennellyt Ilpo Maaronen kertoo Linnanmäen sivuilla.
Linnanmäki tarjoaa tänään juhlapäivän kunniaksi kyydit Vuoristoradassa ilmaiseksi.