Tällaista on legendaaristen jarrumestareiden työ – "Ensimmäisellä kerralla sieltä tultiin alas puntti tutisten"

Kaikki tietävät Linnanmäen legendaariset jarrumestarit, jotka toimivat vuonna 1951 avatun Vuoristoradan ohjaksissa. Mutta mitä heidän työhönsä kuuluu?

Useat jarrumestarit aloittavat uransa tavallisena laitetyöntekijänä, jonka jälkeen he voivat hakea sisäisesti jarrumestarin paikkaa.

– Motivaatiolla on suuri merkitys eli haussa täytyy kertoa, miksi haluaa tähän tehtävään, kertoo ensimmäistä kesää jarrumestarina toimiva Joni Kupiainen. 

Gert Vimpari on ollut Linnanmäellä töissä jarrumestarina jo 11 vuotta. Into työtä kohtaan vetää takaisin joka kesä. 

– Ei ajamiseen kyllästy, ihan yhtä mukavaa se on, satoi tai paistoi, hän sanoo. 

– Työkaverit erityisesti saavat palaamaan tänne joka kesä, molemmat toteavat.

Eri mestari, eri kyyti

Sekä jarrumestareita että vuoristoradan vaunuja on useampi, joten pieniä eroja kyydeissä saattaa olla. 

– Ajamisessa saattaa olla pieniä eroavaisuuksia, jotka voivat tuntua asiakkaalle. Mutta varmaan täytyisi käydä meidän kyydissä usein, että eron huomaa, Vimpari sanoo. 

Vuorot kestävät yleensä 11 tuntia ja yhden vuoron aikana ajoja saattaa tulla jopa 150. 

– Kyllä tässä paineensietokykyä ja rauhallisuutta tarvitaan, kertoo Vimpari. 

"Eka kerta jännittää aina!"

Molemmat toteavat ensimmäisten ajojen olleen kaikista jännittävimpiä. 

– Ensimmäisellä kerralla sieltä tultiin alas puntti tutisten, naurahtaa Vimpari. 

Onko jarrumestarin työ siis täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita?

– Koskaan ei ole sattunut mitään vaaratilanteita itselle tai matkustajille, kertoo Vimpari. 

– Vauhtia kyllä riittää! huudahtaa Kupiainen. 

Katso videolta jarrumestareiden koko haastattelu!

 

Lue myös:

    Uusimmat