Maahanmuuttovirastolle tyly palautevyöry mongolialaisen hoitajan tapauksesta – ylijohtaja: "Hyvin kriittistä, hyvin suoraan ja hyvin paljon"

Helsingin Sanomat kertoo, että Maahanmuuttovirasto antoi kielteisen päätöksen oleskeluluvasta ja teki tutkintapyynnön mongolialaisesta sairaanhoitajasta, joka oli suorittanut opintonsa Suomessa ja kävi Suomessa töissä.

Maahanmuuttovirasto ei kertonut hoitajalle, miksi hän sai kielteisen päätöksen oleskeluvasta. Virasto epäili häntä väärennetyn tiliotteen esittämisestä.

Sairaanhoitaja sai sittemmin syyttämättäjättämispäätöksen ja sai oleskeluluvan, mutta hän oli jo päättänyt muuttaa maasta pois.

Maahanmuuttoviraston ylijohtaja Ilkka Haahtela pyysi lauantaina tapahtunutta anteeksi Twitterissä kyseiseltä hoitajalta ja koko Suomelta.

Maahanmuuttovirasto antoi hoitajalle kielteisen päätöksen loppuvuonna 2020. Haahtela aloitti Maahanmuuttoviraston ylijohtajana tämän vuoden syyskuussa.

– Pyysin anteeksi, koska tässä on selkeästi ollut meillä myös prosesssivirhe. Silloin pitää tunnistaa ne virheet, pyytää anteeksi ja olla myös tosi rehellinen sille, jos oma prosessi ei toimi, Haahtela kommentoi sunnuntaina MTV Uutiset Livessä.

– Tässähän muutettiin päätöstä sen jälkeen, kun todettiin meidän prosessi virheelliseksi.

"En voinut puolustaa itsenäni"

Myös tapaukseen liittyvä hoitaja, Anudari Boldbaatar, on ottanut tapaukseen julkisesti kantaa.

Nainen on julkaissut Twitterissä kaksi videota aiheesta. Hän kertoo muun muassa, että ei saanut moneen kuukauteen tietää, mikä johti kielteiseen päätökseen oleskeluvasta. 

– Enkä voinut sen takia puolustaa itseäni.

Lopulta Boldbaatar sai tietää kielteisen päätöksen perusteista poliisikuulusteluissa.

– Migri syytti minua pankkitiliotteen väärennöksestä. Miten se on edes nykyään mahdollista väärentää pankkiasiakirja Suomessa?

Boldbaatar pitää asiassa surullisimpana sitä, että kaiken jälkeen Maahanmuuttovirasto saa vain huomautuksen eduskunnan oikeusasiamieheltä.

Jo alussa väärä tulkinta

Ylijohtaja Haahtelan mukaan virastossa oli tulkittu asioita väärin heti alusta alkaen. 

– Jokainen käsittely katsotaan yksilölliseksi, ja siinä kohtaa kun se tulkinta on ollut väärä, niin meillä ei ole ollut (tarvittavia) prosessijohtamisen mekanismeja. Me olemme nyt niitä rakentamassa.

Haahtela painottaa, että jatkossa Maahanmuuttoviraston pitää selvittää epäselvät asiat yhdessä asiakkaan kanssa ennen johtopäätöksiä.

Kyseisestä tapauksesta virasto aikoo tehdä sisäisen selvityksen.

– Ehdottomasti tämä käydään tarkasti läpi. Se on erittäin hyvä, että nämä tulevat kaikki esiin, se auttaa myös meitä kehittymään.

Paljon palautetta

Haahtela kertoo, että Maahanmuuttovirasto on reilussa vuorokaudessa saanut hoitajan tapauksesta paljon palautetta.

– Hyvin kriittistä, hyvin suoraan ja hyvin paljon. Se on juuri sen kaltaista palautetta, mitä tässä yhteiskunnassa pitää saadakin, jos ei se prosessi toimi.

– Olemme julkinen toimija, meidän toiminnan pitäisi olla hyvin läpinäkyvää ja avointa, ja sen pitää olla aina altis yhteiskunnalliselle keskustelulle.

Haahtela pitää palautetta hyvänä asiana myös siksi, että se luo painetta toteuttaa Maahanmuuttoviraston tarvitsemat uudistukset.

Katso yllä olevasta videosta ylijohtaja Haahtelan haastattelu kokonaan. Haahtela kertoo siinä, mitä uudistuksia Maahanmuuttovirastossa on jo tehty.

Lue myös:

    Uusimmat