Maailmankuulu alusvaatejätti luopuu "enkeleistään" – näin brändi uudistuu

Victoria's Secret Angel -konsepti on nyt menneen talven lumia.

Maailmankuulu alusvaatebrändi Victoria’s Secret luopuu niin sanotuista enkeleistään ja tuo tilalle joukon uusia, laajempaa diversiteettiä edustavia naisia. Uudistuspäätöksestä kerto muun muassa New York Times.

Victoria’s Secretin vuotuiset alusvaatenäytökset ovat olleet tunnettuja siitä, että catwalkilla asteli langanlaihoja malleja. Lavoilla ovat pyörähdelleet muun muassa huippumallit Naomi Campbell, Heidi Klum, Bella Hadid, Tyra Banks ja Gisele Bündchen

Vuosien varrella näytöksiä alettiin yhä enenevissä määrin kritisoida siitä, että niiden esittämä naiskuva oli hyvin kapea. Niiden välittämää kauneusihannetta arvosteltiin patriarkaaliseksi ja seksistiseksi. Koska markkinoinnin kohderyhmänä olivat etenkin nuoremmat naiset, brändin välittämää viestiä pidettiin hyvin haitallisena. 

Nyt alusvaatejätti onkin ilmoittanut, että huippumalleista koostuvan "enkeliparven" tilalle tuodaan moninaisempaa naiskuvaa edustavat brändilähettiläät. Heitä kerrotaan olevan seitsemän, muun muassa näyttelijä Priyanka Chopra, freeski-laskija Eileen Gu, transmalli Valentina Sampaio sekä plusmalli Paloma Elesser

VS Collective uudistaa brändin ilmeen

Brändilähettiläiden kerrotaan edustavan sitä, mitä Victoria's Secret tulevaisuudessa on. Brändin tavoitteena on määritellä uudelleen se, mitä tarkoittaa olla "seksikäs". Uudet tuulet tuovat mukanaan monimuotoisemille naiskehoille sopivia tuotteita, kuten äitiysvaatteita.

VS Collective -kokoonpanon naiset eivät edeltäjiensä tapaan poseeraa alusvaatteisillaan. Sen sijaan he kertovat tarinansa kymmenosaisessa podcastissa ja ovat mukana markkinointikampanjoissa. He ovat mukana mainoksissa ja luovat sisältöä sosiaaliseen mediaan.

Toimitusjohtaja pitää muutosta tarpeellisena

Victoria's Secretin toimitusjohtajana helmikuussa aloittanut Martin Waters kertoo New York Timesille, että VS pyrkii nyt naisten voimaantumisen globaaliksi puolestapuhujaksi.

Watersin mukaan brändin oli aika lopettaa olemasta sitä, mitä miehet haluavat ja siirtyä kohti sitä, mitä naiset sen haluavat olevan.

– Olen jo kauan tiennyt, että meidän pitäisi muuttaa brändiä, mutta meillä ei ollut vielä tarpeeksi valtaa muuttaa asioita siihen suuntaan.

Victoria's Secret Fashion Show saattaa tehdä paluun

Watersilta tiedusteltiin, tekevätkö alusvaatemallit myöhemmin paluun lavoille. 

– En koe, että se olisi tällä hetkellä kulttuurisesti relevanttia, Waters vastasi.

Lopullisesti Victoria’s Secret Fashion Show’ta ei ole kuopattu. Waters arvelee, että muotishow tulee todennäköisesti tekemään paluun ensi vuonna, joskin erilaisessa muodossa.

Kritisointia ja kohuja

Victoria’s Secret -näytöksiä järjestettiin vuosina 1995–2018. Victoria’s Secretin omistavan L Brandsin entinen markkinointipäällikkö Ed Razek totesi vuonna 2018, että yleisöä ei kiinnosta nähdä pluskokoisia tai transmalleja lavalla. Tämän lausunnon seurauksena show pistettiin jäihin ja Razek lopetti tehtävässään.

Brändi joutui osaksi muitakin kohuja. L Brandsin toimitusjohtaja Leslie H. Wexnerin välit seksuaalirikoksista tuomittuun kohumiljardööri Jeffrey Epsteiniin herättivät kysymyksiä. Lisäksi Times-lehti julkaisi jutun, jossa Wexneriä ja Razekia syytettiin kiusaamisesta, misogyniasta ja ahdistelusta.

Katso myös: Käykö eettinen muoti kaupaksi?

Lue myös:

    Uusimmat