Balenciagan mainoskampanjaskandaali sai uuden käänteen.
Vaatemerkki Balenciaga joutui somemyrskyn silmään julkaistuaan mainoskampanjan, jonka kuvissa näkyi lapsia bondageasuihin puettujen nallekarhujen kanssa. Nyt yhtiö on nostanut syytteen kuvista vastanneita tahoja vastaan, kertoo New York Post.
Lue myös: Hame vai vyö? Dieselin uutuus hämmentää
Kuvat vedettiin pois pahoitteluiden kera
Balenciagan mainoskampanjan kuvissa esiintyi lapsia bondageasuihin puettujen nallekarhujen kanssa. Eräässä kuvista kerrotaan näkyneen lapsipornoon liittyvä oikeuden asiakirja.
Sittemmin Balenciaga poisti mainoskampanjan kuvat. CNN:n mukaan vaatemerkki kertoi olevansa pahoillaan mahdollisesti aiheuttamastaan mielipahasta ja tuomitsevansa jyrkästi lasten hyväksikäytön sen kaikissa muodoissa.
Kuvaaja irtisanoutuu kohusta
Nallekarhumainoksen kuvan ottanut valokuvaaja Gabriele Galimberti on kertonut, että hänellä ei ollut valtaa päättää kuvauksista. Hänen mukaansa päätökset tulivat ylemmältä taholta.
Instagramissa hän sanoo, että hänellä ei ole mitään tekemistä sen kuvan kanssa, jossa asiakirja näkyi.
– Se otettiin ihan toisessa setissä toisten ihmisten toimesta ja nyt se yhdistetään virheellisesti minuun, hän kirjoittaa.
Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.
Lue myös: Vahingollisen kauneusihanteen pelätään taas nousevan ilmiöksi – syömishäiriöpsykologi: "Kenenkään keho ei ole trendi"
Balenciaga nosti syytteen
Balenciaga on kertonut, ettei se ollut antanut hyväksyntää tämän lapsipornolakiin liittyvän asiakirjan näkymiselle kuvassa. New York Post kertoo, että sen vuoksi Balenciaga on nostanut 25 miljoonan dollarin (eli noin 23,9 miljoonan euron) syytteen kohua herättäneen kampanjan tuottajia vastaan.
Muotitalo nosti kanteen perjantaina North Six, Inc -tuotantoyhtiötä ja lavastussuunnittelija Nicholas Des Jardinia ja hänen nimeään kantavaa yritystä vastaan.
Balenciagan mukaan nämä tahot sisällyttivät oikeusasiakirjat kuviin vaatemerkin tietämättä. Medioiden mukaan kanteessa vaatemerkki kuvailee tekoa "pahantahtoiseksi tai vähintään äärimmäisen piittaamattomaksi".
Mediatietojen mukaan Balenciaga hakee korvausta mainoskampanjasta aiheutuneista vahingoista. Vaatejätin kanteen mukaan syytettyjen toiminnan vuoksi yleisö ja tiedotusvälineet ovat yhdistäneet Balenciagan virheellisesti ja kauhistuttavalla tavalla syvästi vastenmieliseen ja häiritsevään aiheeseen.
KATSO MYÖS VIDEO: Tällaista oli Pariisin muotiviikoilla – MTV Uutiset kävi paikan päällä syyskuun lopulla.
3:25
Lue myös: Balenciagan "sipsipussilaukku" kummastuttaa – hinta yli 1800 euroa
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Lähteet: New York Post, Elle Australia, Insider, CNN