Kuplajuomistaan tunnettu SodaStream väittää suomalaisyhtiön korvanneen heidän hiilidioksidipullojensa etiketit omillaan. Suomalaisyhtiön mukaan SodaStream käyttää markkina-asemaansa väärin.
Maailman suurin hiilihapotuslaitteiden valmistaja ja myyjä SodaStream on nostanut kanteen suomalaista Brand Handlers Oy:tä vastaan. Brand Handlers tunnetaan nykyisin nimellä MySoda Oy.
Juttua on tällä viikolla käsitelty markkinaoikeudessa.
Molemmat toimijat myyvät kuplavettä valmistavia laitteita sekä makutiivisteitä. Oikeusriidan keskiössä ovat hiilidioksidipullot, joiden avulla kuplavesipulloon laskettu hanavesi hiilihapotetaan.
Väitteitä alkuperäisten etikettien korvaamisesta
Kun elintarvikehiilidioksidia sisältävä pullo on tyhjä, voi sen vaihtaa täyteen pulloon pullonvaihtojärjestelmään kuuluvissa toimipisteissä.
Israelilaisen SodaStreamin mukaan suomalaisyhtiö on ottanut SodaStream-tavaramerkein varustettuja hiilidioksidipulloja omaan käyttöönsä täyttämällä ne uudelleen ja korvaamalla pullojen alkuperäiset etiketit MySoda-etiketeillä.
SodaStream katsoo tämän loukkaavan yhtiön tavaramerkkioikeuksia. Se vaatii, että markkinaoikeus kieltää 100 000 euron uhkasakolla MySodaa jatkamasta kyseistä toimintaa.
"Kohtuullinen hyvitys" vähintään miljoona euroa
SodaStream myös vaatii MySodalta "kohtuullisena hyvityksenä" yhteensä vähintään miljoona euroa "rekisteröityjen tavaramerkkioikeuksien oikeudettomasta käytöstä sekä korvauksen muusta vahingosta, jonka loukkaus on aiheuttanut".
SodaStreamin mukaan vahinko muodostuu "maineelle ja goodwill-arvolle aiheutuneesta haitasta, ylimääräisistä kustannuksista ja kuluista, joita Brand Handlersin vapaamatkustaminen ja kannemerkkien loukkaus on aiheuttanut SodaStreamin infrastruktuurille, sekä pullojen tarkastamisesta ja uudelleenetiköinnistä aiheutuvista kustannuksista".
"Pyrkii täyttömarkkinoiden sulkemiseen"
Markkinaoikeuteen jättämässään vastauksessa MySoda kiistää yhtiöön kohdistetut vaatimukset.
Sen mukaan SodaStream pyrkii "käytettävien hiilidioksidipullojen täyttömarkkinoiden sulkemiseen kilpailulta markkinointitavallaan sekä tavaramerkkilakia väärinkäyttäen".
MySodan mielestä SodaStream esittää, että hiilidioksidipullon ostaja tai vaihtaja saa pulloon "ainoastaan käyttöoikeuden".
– Tähän käyttöoikeuteen vedoten SodaStream markkinoinnissaan korostaa sitä, että SodaStreamin hiilidioksidipullot tulee vaihtaa vain SodaStream-hiilidioksidipulloihin ja että kolmansien tahojen tekemä hiilidioksidipullojen uudelleentäyttö voi olla erittäin vaarallista, lainvastaista ja että se voi rikkoa SodaStreamin oikeuksia, MySoda toteaa vastauksessaan.
Takuun ehdoista vääntöä
Suomalaisyhtiön mielestä SodaStreamin markkinointiväittämät takuun osalta vastaavat käytäntöä, joka on "esimerkiksi autojen osalta vahvistettu pätemättömäksi".
– Takuun säilymisen ehdoksi ei saa määritellä sitä, että auto tulisi huollattaa ainoastaan valmistajan valtuuttamassa merkkihuollossa tai että käytettäisiin ainoastaan valmistajan omia merkkiosia, MySoda korostaa.
MySoda vertaa hiilidioksidipullojen vaihtoa grillauksessa käytettävien nestekaasupullojen vaihtoon.
– Kuluttaja saa itse valita, minkä merkkisen täytetyn hiilidioksidipullon hän haluaa tai mikäli kuluttaja ei valitse itse tai esitä toiveita merkistä, valinnan tekee jälleenmyyjä. Näin tapahtuu esimerkiksi marketeissa, joissa hiilidioksidipullojen vaihto tapahtuu marketin infopisteessä, johon tyhjä pullo palautetaan ja ostetaan täysi pullo tilalle, yhtiö toteaa.
Miljoonien ostotarjous
MySoda perustettiin vuonna 2011. Yhtiön johtajilla on SodaStream-taustaa.
– Tämä on myös varmasti yksi syy kantajien [SodaStream] aggressiivisuuteen ja vastaajaa [MySoda] kohtaan esittämiin perusteettomiin ja kohtuuttoman suuriin ja täysin perusteettomiin miljoonakorvauksiin sen jälkeen, kun vastaaja oli ensin hylännyt SodaStreamin johtajan tapaamisessa huhtikuussa 2017 vastaajan toimitusjohtajalle esittämän miljoonien ostotarjouksen vastaajan yhtiöstä ja seuraavaksi vastaaja kiisti SodaStreamin välittömästi em. tapaamisen jälkeen lähetetyssä vaatimuskirjeessä esittämät tavaramerkinloukkausväitteet, MySodan vastauksessa todetaan.
Vuonna 2017 MySodan liikevaihto oli noin 2,2 miljoonaa euroa. Liikevoittoa se teki noin 300 000 euroa.
SodaStreamin mukaan yhtiön tuotemerkillä myytäviä hiilihapotuslaitteita myydään yli 80 000 vähittäiskaupassa yli 45 maassa.
MySoda laskee, että SodaStreamin markkinaosuus on noin 60 prosenttia. SodaStreamin laitteita ja hiilidioksidipulloja on Suomessa myyty MySodan arvion mukaan yli 600 000 kappaletta.
KKV jätti tutkimatta
SodaStreamin ja MySodan markkinaoikeuteen päätynyt kädenvääntö on jatkunut jo pitempään.
SodaStream vaati viime vuoden toukokuussa, että markkinaoikeus kieltää MySodan menettelyn 100 000 euron sakon uhalla. Markkinaoikeus hylkäsi tuolloin SodaStreamin vaatimukset turvaamistoimen myöntämisestä.
Viime joulukuussa myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) otti kantaa riitaan.
MySoda oli pyytänyt sitä selvittämään, syyllistyykö SodaStream määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön.
– Toimenpidepyynnön mukaan SodaStream käyttää toimintatapaa, jolla se lisensioi hiilidioksidipullot kuluttajille hiilihapotuslaitteen myynnin yhteydessä. Käytännössä toimintatapa tarkoittaa sitä, että hiilidioksidipullot säilyvät SodaStreamin omaisuutena, ja vain SodaStreamilla on oikeus täyttää pullot uudelleen. SodaStream pyrkii näin lisenssisopimuksen avulla sitomaan hiilidioksidipullon hiilihapotuslaitteen kanssa yhteen. SodaStream on lisäksi pyrkinyt luomaan SodaStream -tuotteiden jälleenmyyjille ja kuluttajille mielikuvaa, että täyttö vain SodaStreamin toimesta on turvallista ja laillista ja että SodaStream -hiilihapotuslaitteen takuu raukeaa, jos siinä käytetään muiden toimijoiden kuin SodaStreamin täyttämiä hiilidioksidipulloja, MySoda totesi toimenpidepyynnössään.
KKV jätti asian tutkimatta.
Sen mukaan "virasto ei näe tarkoituksenmukaisena selvittää asiaa samanaikaisesti markkinaoikeudessa vireillä olevan osapuolten välisen riita-asian kanssa ja katsoo siten toimenpidepyynnön olevan tältä osin ennenaikainen".