Kansainvälinen tutkijaryhmä julkaisi tänään lausunnon jonka mukaan mitään uusia tietoja ei ole saatu päivälleen kaksi vuotta sitten kadonneesta malesialaiskoneesta. Etsijät eivät anna periksi.
– Uskon että kone löydetään, uskoo kuitenkin tutkijaryhmää johtava australaliainen Martin Dolan the Guardian-lehdelle.
Nyt jo maailman kalleimmaksi käyneiden etsintöjen on määrä päättyä heinäkuussa. Tähän mennessä eteläisellä Intian valtamerellä on haravoitu 70 prosenttia määritellystä etsitäalueesta, noin neljä kertaa Belgian valtion kokoiselta alueella.
Ainoa todiste koneen mereensyöksystä on edelleen Reunionin saarelta viime heinäkuussa löytynyt siivenpala, mutta viime viikolla löytyneitä kahta muuta kappaletta tutkitaan.
Toinen löytyi niinikään Reunionilta ja toinen Afrikasta Mosambikin rannikolta.
Löydöt sopivat merivirtojen virtauksiin oletetulta mereensyöksyalueelta.
Ranskalaiskonekin löytyi
Pitkään jatkunut etsintä ei ole vailla ennakkotapausta. Vuonna 2009 Atlantilla Riosta Pariisiin matkalla ollut ja kesken lennon kadonnut Air Francen kone löydettiin liki kaksi vuotta myöhemmin vaikka koneen osia ja uhreja oli löydetty jo aiemmin.
Ranskalaiskoneen etsinnöissä käytettiin sukellusveneitä ja erilaisia tutkia, mutta vasta merenpohjan sivuskannauksella ja kauko-ohjattavilla roboteilla saatiin havainto koneen hylystä liki neljän kilometrin syvyydessä.
Malesialaiskoneen etsintäalue on paikoin kuuden kilometrin syvyistä merenalaista vuoristoa jonka tutkiminen etenee kävelyvauhtia.
Liki ainutlaatuinen turma
Malesialaiskoneen katoamisella ja yli sadan ihmisen turmalla on ilmailun historiassa vain yksi edeltäjä.
Vuonna 1962 amerikkalaisia sotilaita kuljettanut Flying Tiger Linen Super Constellation -kone hävisi jäljettömiin matkalla Guamin tukikohdasta Filippineille. Kone antoi viimeisen sijaintitiedon radiolla tunti ja 20 minuuttia lähdön jälkeen eikä sen jälkeen enää vastannut.
Seurannut etsintäoperaatio oli aikansa laajimpia mutta koneesta ei koskaan löytynyt palaakaan.