MH 370: Uutta tietoa mysteerikoneesta – amatöörin laskelmat voivat paljastaa malesialaisen matkustajakoneen sijainnin

Brittiläinen ilmailuinsinööri ja radioamatööri uskoo löytäneensä Intian valtamerestä alueen, johon malesialaiskone putosi kahdeksan vuotta sitten, kertoo australialainen tv-ohjelma 60 minutes Australia.

Brittimies Richard Godfreyn lyhytaaltoradioharrastus, eli ympäri maailmaa toistensa kanssa puhuvien radioamatöörien toiminta, johti oivallukseen: radioaaltojen kulussa on hienonhienoja häiriöitä lentoliikenteen vuoksi. 

–Tarkoituksena oli löytää outouksia jotka johtuvat siitä, miten kone lentäessään vaikuttaa radioaaltoihin, Godfrey sanoo.Godfrey kertoi jo viime vuonna muun muassa BBC:lle aikeistaan yhdistää WSPR-tietoja, mutta australialaisohjelman mukaan nyt monimutkaiset laskelmat ovat valmistuneet.

Kaikkiaan Godfrey havaitsi 160 outoa häiriötä uudella heikkojen signaalien tunnistamistekniikalla WSPR:llä, ja yhdisti havainnot . Tunnistamista helpotti se, että maaliskuun 8. päivänä malesialaiskone oli sillä hetkellä ainoa lentokone kyseisessä Intian valtameren ilmatilassa.

– Havainnoista syntyy ketju, joka paljastaa paitsi koneen lentoreitin, myös paikan jossa häiriöt loppuvat ja koneen hylky on. 

Malesian lentoyhtiön Boeing 777- kone lähti yölennolle Kuala Lumpurista kohti Pekingiä, mutta yhtys koneeseen katkesi vain runsaan puolen tunnin kuluttua Etelä-Kiinan meren yläpuolella. Tutka- ja satelliittihavaintojen mukaan kone muutti jyrkästi suuntaansa, kaarsi Malesian yli jatkoi kohti etelää, kadoten jonnekin Intian valtameren eteläosiin.

Uusi etsintä tarpeen

Godfreyn mukaan hänen tutkimuksensa rajaavat hylyn löytöalueen vain 300 neliökilometrin alueelle, ja etsintä olisi käynnistettävä siellä uudestaan. Alue on tutkittu jo aiemmin, mutta merenpohjan muodot ovat niin vaikeat, että hylky on voinut jäädä huomaamatta.

– On mahdollista että niin on käynyt, sanoo Peter Foley, joka johti Australian etsintäoperaatioita. Etsintöjä tehtiin 120 000 neliökilometrin alueella, noin 3 000 kilometriä länteen Australian länsirannikosta.

– Mahdollisuus on pieni mutta se on olemassa. Godfreyn teoria ansaitsee lähempää tarkastelua, ja on hyvä että uusia lähetymistapoja löytyy, Foley lisää.

Nyt paljastuneessa lentoreitissä on myös se kummallisuus, että kone lensi 20 minuuttia ympyrää Indonesian eteläpuolella, ennen kuin se suuntasi lopulliselle reitilleen etelää kohti.

– Kapteeni on saattanut miettiä vielä hetken sitä, mitä on tekemässä, Godfrey arvelee.

Havainto voi tukea teoriaa, että kapteeni harkitsi hetken, ennen kun päätti itsemurhalennosta jossa 239 koneessa ollutta kuoli. 

– Jos minulla olisi heittää omaa rahaa sata miljoonaa dollaria, aloittaisin etinnän heti, kuittaa Godfrey itse. 

Katso 60 Minutes Australian juttu .

Lue myös:

    Uusimmat