Insinööri uskoo löytävänsä vuosia sitten kadonneen malesialaiskoneen – ratkeaako mysteeri vihdoin?

0:20img
Malesialaiskoneen osia löytyi Mosambikissa rannalta maaliskuussa 2016.
Julkaistu 04.12.2021 20:34

Elise Tykkyläinen

elise.tykkylainen@mtv.fi

Brittiläinen ilmailualan insinööri uskoo keksineensä vuonna 2014 kadonneen malesialaiskoneen sijainnin, kertoo BBC.

Richard Godfrey on tutkinut lennon numero MH370 tapausta yli vuoden päivät. Hän uskoo koneen lepäävän meren pohjassa noin 2000 kilometrin päässä Länsi-Australian rannikolta.

– Luulen, että saamme vihdoin tapauksen ratkaistuksi. Saamme selville mitä tapahtui ja kuinka voimme estää tällaiset tapaukset tulevaisuudessa, Godfrey sanoo.

Godfrey on kadonneelle lennolle perustetun tukiyhdistyksen MH370 Independent Groupin perustajajäsen.

Ilmailualan insinöörinä hänellä on kokemusta lentokoneiden laskeutumis- ja autopilottijärjestelmien rakentamisesta.

Hän on yhdistänyt tutkimuksessaan eri puolilta kerättyä dataa, jota on käytetty toisistaan erillisissä tutkimuksissa.

Godfreyn mukaan aiemmat tutkimukset ovat päätyneet harhaan siksi, että niissä ei ole osattu yhdistää eri tieteen aloja toisiinsa.

– Kukaan ei ole aiemmin hoksannut yhdistää esimerkiksi Inmar-satelliitin tietoja kyseisen Boeing-koneen suorituskykytietoihin, valtameressä kelluneiden koneenosien ajautumissuuntiin tai radiotaajuuskirjan tietoihin, Godfrey kertoo.

Hän kertoo työryhmänsä testanneen teoriaa ja uskovansa sen toimivan kadonneen malesialaiskoneen kohdalla.

Tarkka sijainti olisi miehen mukaan noin 33 astetta eteläistä leveyttä ja 95 astetta itäistä pituutta Intian valtamerellä.

Aiempi etsintäalue oli huomattavan laaja

Malaysia Airlinesin lento MH370 konetyypillä Boeing 777 lähti Kuala Lumpurista kohti Pekingiä hieman puolenyön jälkeen 8. maaliskuuta vuonna 2014. Vajaan tunnin lennon jälkeen kone oli poistumassa Malesian lennonjohdon vastuualueelta ja otti viimeisen kerran yhteyttä lennonjohtoon.

Pian yhteydenoton jälkeen kone kaarsi jyrkästi pois suunnitellulta reitiltä ja sen lennontunnistuslaite eli transponderi sulkeutui.

Kadonneiden omaiset ovat odottaneet mysteerin ratkeamista piinallisen pitkään.

Etsinnät ovat tähän mennessä maksaneet satoja miljoonia dollareita.

Aiemmat etsinnät ovat olleet haasteellisia, sillä etsittävä alue on ollut hyvin laaja. 

– Jopa 120 000 neliökilometriä on käyty läpi – se on kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Se on hyvin hankalaa.

Godfreyn ehdottaman teorian mukaan uusi etsittävä alue olisi vain 40 merimailin ympyrä.

– Hylky voi olla kallion kielekkeen katveessa tai kanjonissa jopa 4000 metrin syvyydessä.

Afrikan rannikolle ja Intian saarille on aiemmin huuhtoutunut kolmisenkymmentä palasta koneen hylystä.

Uusien etsintöjen aloittaminen Godfreyn teoriaan pohjautuen riippuu saatavilla olevasta välineistöstä ja merenkäynnistä alueella. Etsintöjen olisi myös tapahduttava paikallista vuodenaikaa kesällä – joka olisi juuri nyt. Käytännössä välineistöä ei kuitenkaan voida aivan heti järjestää, joten etsinnät siirtynevät ensi vuoteen.

Koneen kohtalosta on käyty spekulointia aiemminkin ja koneen sijainnin on väittänyt keksineensä myös Stanfordin yliopiston opiskelija. Lue tästä artikkelista lisää.

Koneen lentäjän on myös väitetty tehneen massaitsemurhan. Lue tästä artikkelista lisää.

Lue myös: Malesialaiskone toivotti viisi vuotta sitten hyvää yötä ja katosi – siviililentoliikenteen suuri mysteeri ratkennee vasta, mikäli kone joskus löydetään

Tuoreimmat aiheesta

Lento-onnettomuudet