Marimekon kurssi on kasvanut viimeisen parin vuoden aikana roimasti. Kasvunälkäisen yrityksen toimitusjohtaja kertoo, että kasvutavoitteisiin on päästy brändiä uudistamalla ja kansainvälistymiseen panostamalla.
Marimekon kurssi on kasvanut viimeisen parin vuoden aikana 140 prosenttia. Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoo Peter Nyman -ohjelmassa, että yhtiön kasvun taustalla on pitkäjänteinen työ ja kansainvälistyminen.
– Viime vuosien aikana olemme kansainvälistyneet isommalla vaihteella. Olemme keskittyneet mallistojen kehittämiseen ja brändin uudistamiseen alkuperäisestä DNA:sta ponnistaen. Se työ kantaa nyt hedelmää, Alahuhta-Kasko luonnehtii kasvun taustoja.
Kasvussa seuraavaan vaihteeseen
Peter Nyman kysyykin toimitusjohtajalta, kuinka kasvunälkäinen Marimekko on. Onko kasvua tarpeeksi vai pitäisikö sitä vielä kiihdyttää?
– Olen ylpeä askeleista, joita viime vuosina on otettu ja rakennettu kestävällä pohjalla. Pari vuotta keskityimme kansainvälisen kilpailukyvyn vahvistamiseen, nyt on siirrytty seuraavaan vaiheeseen, jossa on lähdetty hakemaan merkittävästi aikaisempaa kasvua.
Kasvutavoitteissa on myös Alahuhta-Kaskon mukaan saatu onnistumisia.
– Jos katsotaan ensimmäistä vuosipuoliskoa, liikevaihto kasvoi 16 prosenttia ja se kasvoi kaikilla markkina-alueilla. Uudistustyö on oikealla polulla, tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.
Kaiken perusta on luottamus
Tiina Alahuhta-Kasko päätyi itse Marimekkoon ensin kesätyöntekijänä. Toimitusjohtajalle suuri oppi Marimekko-vuosien aikana on ollut rohkeus.
– Minulla on ollut hyvät esimiehet, jotka ovat kannustaneet olemaan rohkea ja laittaneet minut epämukavuusalueelle. Siellä oppiminen tapahtuu, Alahuhta-Kasko peilaa kymmenen vuoden oppeja Marimekossa.
Hän luonnehtii, että oma tärkein johtajuusoppi on luottamus.
– Se on kaiken perusta. Kaikki lähtee luottamuksesta: Luottamus henkilöiden sisältä, omistajien luottamus, asiakkaiden luottamus, yhteistyökumppaneiden luottamus.
Mitä muuta Alahuhta-Kasko ja Nyman keskustelivat Marimekosta? Katso Peter Nyman kello 22:35.