Marimekko teki viime vuonna yhden historiansa vahvimmista vuosista. Yli 12 miljoonan euron liikevoitto on reilu 40 prosenttia edellisvuotta parempi.
Kasvua kertyi pääosin vähittäis- ja tukkumyynnistä Suomessa ja Japanissa.
– Marimekon kokonaisvaltainen lifestyle puhuttelee ja erottaa meidät vahvasti kilpailijoista. Niin vaatteita, laukkuja, asusteita kuin kodintuotteita myydään kaikilla meidän päämarkkina-alueilla, Marimekon toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoo.
Alahuhta-Kaskon mukaan maailmalla vetoavat edelleen ikoniset Marimekko-tuotteet.
– Unikko on aina ajankohtainen, Alahuhta-Kasko sanoo.
Myymälöitä ensi kertaa enemmän Suomen ulkopuolella
Viime vuosi oli Marimekolle merkittävä myös myymäläverkoston suhteen. Ensimmäistä kertaa myymälöitä oli enemmän kotimarkkinoiden ulkopuolella kuin Suomessa. Nyt tuotteita voi ostaa yli 150 myymälästä 15 maassa.
– Meillä avautui menneenä vuonna 12 uuttaa myymälää ja shop-in-shoppia, joista valtaosa avattiin kasvun kannalta tärkeimmällä alueella, Alahuhta-Kasko kertoo.
Tällaisia maita ovat hänen mukaansa muun muassa Japani, Kiina, Thaimaa ja Etelä-Korea.
Marimekko aikoo kasvattaa myymäläverkostoaan myös tänä vuonna. Lisäksi kasvua haetaan verkkomyynnin lisäämisestä.