Ruotsalainen Tesla-kuski Markus, 40, kumoaa yleisen väittämän sähköautoista, jonka mukaan sähköautot sopivat vain niille, jotka asuvat ja ajavat vähän isoissa kaupungeissa. Markuksen mukaan sähköauto sopii paremmin niille, jotka ajavat paljon.
Vuosi sitten mies marssi autokaupoille ja osti hänen ensimmäisen sähköautonsa, Tesla 3 Standard Range Plus -mallin. Työnsä puolesta mies ajaa Länsi-Ruotsissa pitkiä matkoja päivittäin, jonka vuoksi hän päätyi ostamaan sähköauton. Mies on antanut aiheesta haastattelun Aftonbladet -lehdelle.
– Jos ajat lyhyitä matkoja kaupungissa, ainoa argumentti sen puolesta, että ostat sähköauton on se, että sähköauto on parempi ympäristölle ja et halua antaa kanssakulkijoille aivovauruiota, kun he hengittävät pakokaasuja. Jos ajat vuodessa 10 000 kilometriä, sinulla täytyy olla sähköauto todella monta vuotta, jotta auto on halvempi kuin bensaversio, vaikka ostaisit edullisemman sähköauton, kuten Volkswagen E-up -auton, Markus kertoo Aftonbladetin haastattelussa.
Markuksen mukaan sähköauto sopii erityisesti niille, jotka ajavat pidempiä matkoja.
– Jos asut kaupungissa ja ajat lyhyitä matkoja, et koskaan säästä itsellesi takaisin sähköauton lisähintaa, Markus kertoo vertailustaan Volkswagen E-up -auton ja Volkswagen up- mallien välillä.
Hän kuitenkin huomauttaa, että mahdollisuus ladata sähköauto kotona on erittäin tärkeää.
Laskelmat osoittavat hyödyn
Markus on tehnyt laskelmia tavallisen auton ja sähköauton lopullisesta hinnasta neljän vuoden käytön jälkeen. Esimerkkilaskelmassaan hän on verrannut Volvo V60 D3 ja Tesla Model 3 SR+ -mallien kustannuksia. Volvon lähtöhinta on noin 30 500 euroa, kun taas Teslan lähtöhinta on noin 55 000 euroa.
Esimerkiksi polttoainekulut Volvon autossa ovat neljän vuoden aikana yli viisi tuhatta euroa, kun Telsan kohdalla kulut jäävät noin tuhanteen euroon.
Kaikkein eniten hyötyjä autoilija saa autoveron myötä, joka on sähköautoissa laskettu Ruotsissa lähes nollaan. Lopullinen kustannus neljän vuoden käytön jälkeen Volvolle on Markuksen laskelmien mukaan noin 57 000 euroa ja Teslalle noin 56 000 euroa. Volvo tulee siis kalliimmaksi, vaikka sen myyntihinta on edullisempi. Kulut on laskettu siten, että autolla ajetaan vuodessa 45 000 kilometriä.
Toki on muistettava, että Suomessa verot ja muut maksut tai hyvitykset voivat vaihdella Ruotsiin verrattuna. Voit tutustua Markuksen laskelmiin tarkemmin Aftonbladetin sivulla.