Automyyjän mukaan suomalaisia hybridiauton ostajia kiinnostaa erityisesti yksi asia.
Vaihtoautoketju Kamux kertoo tiedotteessaan, että suomalaisten kiinnostus vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntäviä autoja kohtaan on kasvussa.
Hybridien eli tyypillisimmin sekä bensiini- että sähkömoottorilla varustettujen autojen osuus koko Suomen autokannasta on Kamuxin mukaan vasta noin prosentin luokkaa. Hybridit kuitenkin kiinnostavat tänä päivänä kaikenlaisia asiakkaita.
Espoon Niittykummussa sijaitsevan Kamux-liikkeen myymälävastaava Matias Niemelä kertoo yhtiön tiedotteessa, että yksi asia kiinnostaa hybridiauton ostajia lähes asiakkaasta riippumatta.
LUE MYÖS: Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaan
– Asiakkaita kiinnostaa, miten paljon kilometrejä taittuu latauksella ja millä tahdilla auto kuluttaa sitten bensiiniä tai dieseliä sen jälkeen. Karkea nyrkkisääntö on, että hybridiautolla sähköllä taittaa noin 40 kilometriä. Eri merkeissä ja malleissa on kuitenkin eroja, ja kilometrimäärä vaihtelee 30-60 kilometrin välillä.
Oikea koipi säätelee nopeuden lisäksi kulutusta
Niemelä muistuttaa, että kaasujalan paino vaikuttaa kulutukseen myös sähköautolla.
– Ajotavalla ja nopeudella, ajon luonteella sekä sääolosuhteilla on paljon vaikutusta lopulliseen toteutuneeseen kilometrimäärään. Kaupunki-, moottoritie- tai muu maantieajo kuluttavat eri tavalla sähköä.
Mitä vähemmän lataa, sitä isompi todellinen polttoaineen kulutus
Jos auton kulutukseksi on ilmoitettu vaikkapa 1,5 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä, voi kulutus Niemelän mukaan pompata kaksin- tai kolminkertaiseksi, mikäli autoaan ei lataa.
Samaan tulokseen tuli myös leasingautofirma LeasePlan. Ladattavien hybridien kulutus on myös sen mukaan moninkertainen ilmoitettuun verrattuna, mikäli autoa ei ladata säännöllisesti.
LeasePlan kertoo laskeneensa vapaan autoedun autojen datasta, että palautettujen lataushybridien keskikulutus on ollut 7,64 litraa sadalla kilometrillä. Tämä luku on erittäin korkea, kun huomioidaan, että valmistajat ovat ilmoittaneet samojen autojen keskikulutukseksi 2,24 litraa satasella.
LUE MYÖS: Ladattavan hybridin päästöt voivat olla jopa neljä kertaa ilmoitettua suuremmat – parempi olla hankkimatta, jos et aio latailla
Toteutuneen kulutuksen vaihteluväli on 3,52–11,15 litraa sadalla kilometrillä ja valmistajien ilmoittamien kulutusten 1,4-3,9 litraa sadalla kilometrillä.
Saksalaisen Fraunhofer ISI -instituutin sekä yhdysvaltalaisen ICCT-järjestön tutkijat puolestaan tarkastelivat 66 töpselihybridimallia Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Tutkittuja autoja oli yhteensä yli 100 000. Tutkijat havaitsivat, että pistokehybridien todellinen kulutus oli huomattavasti korkeampi kuin valmistajien viralliset lukemat.
Ensin hybridi, sitten täyssähköauto
Kamuxin toteuttaman Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksen mukaan hybridi- ja sähköteknologian harkitseminen käytetyn auton kaupassa on kasvattanut kahden viime vuoden aikaan suosiotaan etenkin naisten ja nuorten aikuisten eli 25–34-vuotiaiden keskuudessa.
Niemelä näkee mahdollisena sen, että nyt hybridejä hankkivat siirtyvät myöhemmin sähköautoihin.
– On ehkä havaittavissa vaiheittaisuutta ainakin ajatuksen tasolla: hybridi ensin, sitten ehkä vasta sähköauto. Tosin hinnalla on tässä iso merkitys, sillä sähköautot ovat varsin kalliita edelleen, Niemelä pohtii.
Hybrideissä on kuitenkin ostajan näkökulmasta tiettyjä etuja sähköautoon verrattuna, vaikka täyssähköautot ovatkin vankistamassa jalansijaa tulevaisuuden käyttövoimana. Kaikilla hybridiautoilijoilla ei olekaan välttämättä kiirettä hypätä täyssähköautoon.
– Sähköauton kantomatka on monelle edelleen esteenä hankinnalle. Hybridissä kulutus ja verot tekevät siitä monen mielestä myös taloudellisesti järkevän vaihtoehdon, Niemelä toteaa.
LUE MYÖS: Hybridiautojen suosio jatkaa kasvuaan, mutta hämääkö yksi termi ostajia? – ”Sen käyttö tulisi kieltää”
Lähteet: Kamux, LeasePlan