Markus Selinin mukaan julkisessa rahoituksessa piilee epäoikeudenmukaisuutta.
Elokuvayhtiö Solar Films on Suomen menestyksekkäin, kun katsotaan pitkää aikaväliä. Ensi keväänä 30-vuotisjuhlaansa viettävän Solarin elokuvat ovat yhteenlaskettuna ylittämässä 10 miljoonan elokuvateatterikatsojan rajan viimeistään syksyllä.
Viimeisin hitti on Tiina Lymin ohjaama Myrskyluodon Maija. Ruotsinkielisyydestä huolimatta sen on nähnyt valkokankaalta liki 460 000 suomalaista. Määrä on kotimaiselle korkein sitten vuoden 2017 Tuntemattoman sotilaan.
Solarilta tulee syksyllä ja talvella peräti neljä ensi-iltaa, mutta tuottaja Markus Selinin mukaan julkisessa rahoituksessa piilee epäoikeudenmukaisuus.
– Tuotantoyhtiöitä kohdellaan täysin eri tavoilla Elokuvasäätiössä, Selin sanoo.
– Toivon julkista keskustelua, kun kyse on veronmaksajien rahoista.
Lue myös: Suurelokuva Myrskyluodon Maija on 4 miljoonan euron riskisijoitus – "Voimme ajautua suohon tai onnistua"
Suomen elokuvasäätiön viimeisimmällä tukikierroksella Solar-elokuvat eivät saaneet myönteisiä tukipäätöksiä. Kun ne saavat tuotantotukia, kyse on yleensä pienempien summien 50/50-tuesta. Se on enemmän mekaaninen kuin harkinnanvarainen tuki niin sanotuille yleisöelokuville, joille on varmistettu merkittävä rahoitus muualta ja joiden tekijöiden edelliset elokuvat olivat menestyksiä.– Saamme laimeat tuet muiden tukiin verrattuna, Selin sanoo.Hänen mukaansa elokuvien tuotot menevät yleensä tulevien hankkeiden kehittelyyn.– Kuvitellaanko Elokuvasäätiössä, että kun noiden leffa on mennyt hyvin, ne eivät tarvitse lisää rahaa?
