Ruotsalaiset ovat matkailleet tänäkin kesänä innokkaasti ulkomaille koronasta huolimatta. Kohdevalikoima lisääntyy lähiviikkoina entisestään.
Samaan aikaan, kun Suomen ja monen muun maan kansalaiset ovat miettineet tarkkaan sitä, mihin uskaltaa ja saa koronaepidemian aikana matkustaa, ruotsalaiset ovat voineet suhtautua turismiin huomattavasti rennommin.
Ruotsi ei ole koronasta huolimatta mitenkään erityisesti kehottanut kansalaisiaan pidättäytymään ulkomaanmatkoista. Ruotsalaiset siis ovat voineet tehdä matkapäätöksen oman arvionsa ja vastuullisuutensa mukaan, jos vain matkakohde on ollut valmis ottamaan heidät vastaan.
Etenkin Espanjaan ja Kroatiaan suuntaavat lennot ovat olleet täynnä.
Lue myös: Viking Line ei myy Tukholma–Turku-risteilyjä ruotsalaisille – yhtiö kiistää syrjimisen: "Tämä on ollut suositus viranomaisilta"
Ulkomaanmatkojen kysyntä lisääntymässä
Ruotsalaislehti Aftonbladet kertoo, että sen jälkeen, kun Ruotsin ulkoministeriö antoi uusimmat matkustusohjeet kansalaisilleen, ulkomaanmatkojen tarjonta ja kysyntä ovat lisääntyneet entisestään.
Ving-matkatoimisto aloittaa lennot ulkomaille lauantaina 25. heinäkuuta.
– Me lennämme ennen kaikkea suosituimpiin kohteisiin, kuten Mallorcalle, Rhodokselle, Kreetalle ja Kroatiaan, Vingin viestintäpäällikkö Fredrik Henriksson kertoo Aftonbladetin haastattelussa.
TUI puolestaan lennättää ruotsalaisia ulkomaille ylihuomisesta keskiviikosta alkaen. Esimerkiksi Kreikka sallii silloin taas suorat lennot Ruotsista.
Lue myös: Matkailussa koetaan pian hyppäys – asiantuntija pitää korona-ajan turismia mielenkiintoisena kokeiluna: "Täydellistä turvaa on mahdotonta saada"
Ensi kesän lomia varataan innokkaasti
Vaikka monet ruotsalaislomalaiset suosivat tänä kesänä kotimaan kohteita samalla tavalla kuin esimerkiksi suomalaiset, tulevia ulkomaanmatkoja on jo alettu suunnitella.
Fredrik Henrikssonin mukaan ensi kesän matkoja on varattu Vingiltä kaksi kertaa normaalia enemmän.
Trendi on huomattu myös Apollo-matkatoimistossa.
– Näyttää siltä, että ihmiset uskaltavat jo suunnitella tulevaisuutta. Apollon markkinointipäällikkö Annica Smith toteaa.