Lentomatkustus on vähentynyt koronaviruksen myötä, mutta rahtia kulkee ilmojen halki edelleen.
Finnairin lentokoneiden kyydissä maailmalle kulki jo ennen koronaa sekä nyt korona-aikana runsain määrin kalaa ja merenelävää. Erityisen paljon koneisiin lastataan norjanlohta. Lohi matkaa Norjasta maanteitse Helsinki-Vantaan lentoasemalle.
Lentoaseman rahtiterminaalista lohet lastataan koneisiin, joista suurin osa suuntaa Aasiaan, mutta osa myös esimerkiksi New Yorkiin.
Nopeimmillaan lohet matkaavat Norjasta Helsinki-Vantaan kautta Aasiaan myytäväksi 36 tunnissa, kertoo Finnair Cargon johtaja Fredrik Wildtgrube. Pääpainopistealueet ovat Japani, Korea ja Bangkok.
– Kalan ja merenelävien kuljetusmäärät ovat merkittävät. Ennen koronaa kuljetettiin noin 70 tonnia kalaa ja mereneläviä joka päivä. Nyt sitten korona aikana kuljetusmäärät ovat puolittuneet, Wildtrgube kertoo.
– Kyllä korona on vaikuttanut liiketoimintaan mittavasti.
Tavallisena aikana Finnair lennättää noin 20 miljoonaa kiloa lohta vuodessa. Finnair Cargon rahtimäärästä lohen osuus on noin 20 prosenttia.
Erikoisvarusteltu kone
MTV Uutiset tutustui myös koronaviruksen aiheuttamien poikkeusaikojen vuoksi tehtyyn erikoisrahtikoneeseen. Kyseessä on Airbus A330 -matkustajakone, joka muokattiin keväällä rahtikoneeksi, jotta Suomeen saatiin esimerkiksi suojavarusteita koronapandemian iskiessä päälle. Tällaisia koneita on yhteensä kolme.
Economy-luokassa koneista on poistettu penkit, jotta ruuman lisäksi myös matkustamossa voidaan kuljettaa tavaraa. Lohet eivät matkusta kuitenkaan matkustamossa, kertoo Finnair Cargon operatiivinen johtaja Tommi Voss. Ne matkustavat kylmässä ruumassa.
– Lohet eivät ole matkustajien paikalla. Lohet kulkevat alakerrassa, kuten normaalissakin matkustajalentokoneessa, Voss toteaa.
MTV Uutiset tutustui Finnairin lohibinekseen ja erikoisrahtikoneeseen. Katso kattava video artikkelin alussa!