Singaporen F1-aika-ajot päättyivät erikoisesti, kun Red Bull komensi paaluvauhdissa olleen Max Verstappenin varikolle kesken alankomaalaisen viimeisen kierroksen. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner vahvistaa, että kyse oli polttoaineesta.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas selitti surkeaa menoaan Viaplaylle – jätti oleellista sanomatta
Verstappen oli viimeisellä vedollaan kahden sektorin jälkeen kiinni paalupaikassa, mutta Red Bull komensikin hänet kierrokseltaan varikolle. MM-sarjaa ylivoimaisesti johtava alankomaalaiskuski raivosi tästä kirosanojen kanssa tiimiradioon eikä ymmärtänyt päätöstä.
Kahdeksanneksi jääneelle Verstappenille vastattiin, että asia selitettäisiin myöhemmin. Nyt myös medialle on vahvistettu, että kyse oli siitä, että polttoaine ei ollut riittämässä. Kuljettaja oltaisiin hylätty, jos autossa olisi ollut näytteenottoon liian vähän bensaa.
– Se oli nähdäkseni laskuvirhe meidän puoleltamme, tallipäällikkö Christian Horner sanoi Viaplaylle RacingNews365-sivuston mukaan.
– Syötimme autoon polttoainetta viidelle kierrokselle, ja koska rata parani niin nopeasti, saimme ekstrakierroksen.
– On tietenkin kriittistä antaa polttoainenäyte, joten se oli maailman vaikein käsky, kun hän oli kaksi ja puoli sekuntia edellä (aiempaa) kierrosaikaansa.
– Jos et anna näytettä, starttaat varikolta, joten tämä on turhauttavaa, mutta autossa oli erinomainen vauhti ja "Checolta" (Sergio Pérez) nähtiin ilmiömäinen suoritus, Horner viittasi kakkossijaan.
Ferrarin Charles Leclerc ajoi kauden yhdeksännen paalupaikkansa. Pérez jäi hänestä täpärästi 0,022 sekuntia. Myös kolmanneksi sijoittunut Mercedeksen Lewis Hamilton (+0,054) oli osana täpärää kärkitaistoa.
Aika-ajojen kahdeksikko Verstappen oli voimaan jääneellä ajallaan Leclerciä 1,983 sekuntia hitaampi.