Mercedes ja Ferrari taistelivat F1-kauden viimeiselle kierrokselle asti valmistajien MM-hopeasta.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä palkitsi Max Verstappenin – hollantilaistähdeltä naseva kommentti
LUE MYÖS: Täysin päätön lista! Nämä kaikki F1-ennätykset Max Verstappen nappasi nimiinsä yhden kauden aikana
Mercedes lähti Abu Dhabiin neljän pisteen etumatkan turvin. Kisan loppuhetkillä näytti jo siltä, ettei Ferrari voisi tehdä mitään noustakseen Mercedeksen edelle, kunnes Red Bullin Sergio Pérez nousi sekoittamaan pakkaa.
Pérezillä oli toki rasitteenaan viiden sekunnin aikasakko, jonka hän sai 11 kierrosta ennen ruutulippua tekemästään ohituksesta, jolla hän nousi siinä vaiheessa neljänneksi ohi McLarenin Lando Norrisin.
Neljä kierrosta ennen ruutulippua Pérez ohitti Mercedeksen George Russellin ja nousi toisena olleen Ferrarin Charles Leclercin perään kolmanneksi.
Toiseksi viimeisellä kierroksella Leclerc päästi Pérezin tarkoituksella ohitseen. Leclercin ajatuksena oli, että hän itse pysyisi viiden sekunnin sisällä Pérezistä ja nousisi näin lopputuloksissa meksikolaisen edelle. Samaan aikaan Russellin olisi kuitenkin pitänyt pudota yli viiden sekunnin päähän Pérezistä, jotta hän menettäisi yhden sijan.
Jos Leclerc olisi onnistunut tässä tempussa, Mercedes ja Ferrari olisivat päätyneet tasapisteisiin. Ferrari olisi ollut tässä tapauksessa MM-kakkonen Carlos Sainzin syyskuussa Singaporessa saavuttaman GP-voiton ansiosta.
Russell nousi kuitenkin lopputuloksissa 1,125 sekunnilla Pérezin edelle, ja näin Mercedes vei taistelun kolmen pisteen marginaalilla.
Leclercin veto oli sikäli yllättävä, että Ferraria on monesti moitittu heikoista strategiavalinnoista. Tosin, kiusallista kyllä, tallipäällikkö Frederic Vasseur paljasti kisan jälkeen, ettei idea nytkään tullut strategiaosastolta.
– Se oli Charles, Vasseur paljasti Sky Sportsille, kuka oli idean alkuperäinen isä.
– Olisimme voineet olla hieman aggressiivisempia ja yrittää hidastaa Russellia, mutta mielestäni on myös tärkeää saada hyvä lopetus kauteen. Se, että saimme Charlesin toiseksi, on hyvä tapa päättää kausi, ja siitä on hyvä ottaa askelia kohti ensi kautta.
Pérez kertoo yllättyneensä siitä, ettei Leclerc lopulta yrittänyt hidastaa Russellia.
– Se olisi ollut helppoa viimeisessä sektorissa, mutta ehkä hänellä ei ollut riittävästi tietoa tilanteesta, Pérez sanoi Motorsport Weekin mukaan.
Vasseurin mielestä taas Leclerc ei olisi voinut toimia tilanteessa toisin, sillä tämän piti huolehtia myös siitä, että pysyisi itse viiden sekunnin sisällä Pérezistä.
– Jos hän olisi halunnut hidastaa Russellia, siinä olisi ollut kyse sekunnin sadasosista. Teimme parhaamme reilusti, kun annoimme Pérezin mennä ohi, mutta liika olisi ollut liikaa.
Sekä Russell että Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff ylistivät Leclercin toimintaa tilanteessa.
– Hän olisi voinut "vetää käsijarrusta" viimeisessä sektorissa, eikä hän tehnyt niin. Se kysyy luonnetta. Tämä oli mahtava taistelu kahden hienon brändin kesken. Ferrari on tiimi, jota arvostamme suuresti, ja Charles ajoi lopussa kuin todellinen urheilija.