Pääsponsorien aikakausi on formulasarjassa auttamattomasti ohi, katsoo McLaren-tallia johtava Ron Dennis.
McLarenin yhteistyö entisen pääsponsorinsa Vodafonen kanssa päättyi kauden 2013 lopussa, eikä brittitallin autossa ole sen jälkeen nähty uuden pääsponsorin logoja.
Dennis katsoo kilpailun markkinoilla olevan nykyään niin kovaa, ettei tallien ole mahdollista tehdä sopimuksia pääsponsoreiden kanssa kannattavalla hinnalla.
- Pääsponsoria ei ole enää käsitteenä olemassa. Normaalisti pääsponsori toisi mukanaan noin 40-50 prosenttia tallin budjetista. Kun ajatellaan kilpailukykyisten tallien nykyisiä budjetteja, niin yksikään yritys ei tuo enää sellaisia rahoja mukanaan, Dennis kommentoi Autosportin mukaan.
- Pääsponsori on siksi leikeltävä pieniin osiin, jotta saadaan joukko samanlaisella filosofialla varustettuja yrityksiä mukaan autoon. Meillä on autossamme tilaa suuremmille brändeille, mutta todellisuudessa olemme sellaisessa asemassa, että liiketoimintamme teknologinen puoli tarjoa tuottoja erilaisella dynamiikalla, Dennis muotoili.
Dennisin mukaan McLaren voi tulevaisuudessa saada uuden pääsponsorin, mikäli sopimuksen ehdot ovat tallille suotuisat.
- Emme ole luopuneet ajatuksesta houkutella autoomme suurempiakin rahasummia, mutta emme halua isojen brändien logoja pienellä tuotolla, Dennis sanoi.