Kun McLarenin ja Hondan yhteistyö tuli julki ennen kautta 2015, F1-romantikot hieroivat käsiään; kaunis liitto reilun parinkymmenen vuoden takaa oli taas yhdistynyt. Tällä hetkellä avioliitto on repeämispisteessä.
Kaksi vuotta on ollut kammottavaa taistelua. Viime kaudella tuli jo pieniä pilkahduksia ja toivo nousi tästä vuodesta. Talvitesteissä Hondan voimanlähde on pettänyt kuitenkin jo kolmena päivänä ja tilanne alkaa kiristyä. McLarenin urheilujohtajalta Eric Boullierilta kysyttiin tiistaina Barcelonassa, kuinka jännittynyt suhde Hondaan on.
– Maksimissa, Boullier sanoi.
– Me olemme F1:ssä, me ajamme kilpaa ja meidän pitää suoriutua. Paine on ehdottomasti valtava ja me laitamme täyden paineen suhteellemme Hondan kanssa, samoin he meille. Me emme voi astua askeltakaan harhaan. Meidän pitää tehdä paras mahdollinen auto (runko), eli asia vaikuttaa molemmin puolin, hän jatkoi.
Ensimmäinen moottoririkko johtui öljysäiliön muotoilusta. Kahden jälkimmäisen syytä ei ole kerrottu suoraan julkisuuteen, mutta varikkohuhuissa ensin pettivät venttiilit ja tiistaina konerikon aiheutti elektroniikkavika. Boullier sanoi, että syy on kuitenkin pohjimmiltaan sama.
McLarenilla on autossaan samoilla spesifikaatioilla koottu voimanlähde kuin viime viikolla. Boullier ja Hondan F1-puolen pomo Yusuke Hasegawa sanoivat jo viime viikolla, että uusi spesifikaatio tulee käyttöön. Boullierilta kysyttiin koska.
– Kysykää Hondalta, hän totesi.
Rivien välistä voi lukea, ettei japanilaistoimittaja ole pystynyt kertomaan, koska uusittu moottori saadaan autoon. Myöhemmin hän lisäsi, että ongelmat ovat hoidossa ennen kauden alkua tai ainakin nopeasti sen alettua. Boullier sanoi, että uusittu moottori selvittää ”osan ongelmasta, tai suurimman osan”.
Kun kaksi vuotta on mennyt huonosti, eikä kolmas näytä tuovan yhtään parempaa, on aiheellista kysyä, kuinka huolissaan Boullier on moottorintoimittajan kyvystä antaa voimanlähde, jolla auto pysyisi radalla.
– En vielä kovin huolissani. Ehdottomasti haluaisimme enemmän kierroksia, koska haluamme testata auton osia, mutta ne kierrokset, joita olemme ajaneet, ovat hyviä. Voimme rakentaa ennakointien päälle. Jätän asian Hondan käsiin, että he tutkivat asian kunnolla ja meidän täytyy luottaa kumppaniimme.
Vaikka palaute alkaa olla julkisuudessa jo suoraa, Boullier vakuuttaa, että yhteinen taival jatkuu.
– Meillä on sopimus voimassa. Emme edes ajattele sen lopettamista, koska meillä on pitkä sopimus ja me haluamme rakentaa sen varaan, vaikka nyt ei eletäkään hyviä aikoja.
Testiviikkojen aikana on noussut esiin myös väite, ettei McLarenin auton runko ole muiden tasolla. Boullier sanoi väitteen olevan väärä, auton epävakaa liikkuminen johtuu hänen mukaansa siitä, että voimayksikön elektronista osuutta ei ole pystytty käyttämään lähellekään oikealla tavalla. Se on aiheuttanut epävakautta auton takaosassa.