McLareniin ratatoimintojen johtaja Eric Boullier joutui myöntämään testien päätöspäivänä, että tallille on mitä todennäköisimmin tulossa teknisiä murheita alkukauden aikana.
MAINOS
F1-kausi C Morella
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Kunnon säässä ajettu toinen testiviikko on ollut McLarenille vaikea. Moottorin akkuvika, hydrauliikkavuoto ja öljyvuoto rajoittivat ajamista tiistaina ja keskiviikkona. Torstaina Stoffel Vandoorne sai ajettua ongelmitta 151 kierrosta, mutta tänään Fernando Alonson auto jäi jälleen kerran radan varteen.
– Tänään meillä oli turbovika, mikä itse asiassa liittyi rungon öljyvuotoon, jonka koimme tiistaina. Se oli seuraamuksellinen, sanotaan näin, Boullier selvitti.
McLaren huomasi eilisiltana asennusvaiheessa moottorin turbossa vian, joten tilalle vaihdettiin tiistaina. Boullier myöntää, että McLarenilla on ollut viivästyksiä auton kasaamisessa, mutta hän uskoo, että kaikki saadaan toimimaan oikein. Silti, hän ei ole täysin varma, että auto on luotettava heti alkukaudesta.
– En voi olla sataprosenttisen varma. Emme ole ajaneet niin paljon kuin olisimme halunneet, eli meillä on korkeampi riski ongelmille jossain vaiheessa. Silti nämä ovat olleet vain pieniä vikoja ja kaikki ovat olleet erilaisia. Uskon, että auton uudelleenrakentaminen Australiaa varten auttaa meitä ratkaisemaan muutaman ongelman, Boullier sanoi.
– Haluaisin tietysti, että saisimme auton radalle ilman ongelmia, mutta niitä on ollut. Meidän täytyy vain löytää ratkaisut.
McLaren on suunnitellut auton peräpään tänäkin vuonna tiukaksi paketiksi, tiukemmaksi kuin muiden Renault-moottoria käyttävien tallien. Jäähdytys on jo herättänyt kysymyksiä, mutta Boullierin mukaan Vandoornen eilinen kilpailusimulaatio osoitti, että jäähdytys toimii.
Kaikki tieto jo saatu?
Fernando Alonso sanoi, että hänellä on jo kaikki tarpeellinen tieto autosta. Boullierin mielestä espanjalainen tarkoitti sitä, että hän on saanut tuntuman siitä, että perusta hyvälle autolle on kunnossa. Kilometrejä olisi kuitenkin kaivattu paljon, jotta tiimi saa kaiken mahdollisen tiedon.
– Minulla on sata insinööriä, jotka haluavat tietää kaiken numeroina. Autoa pitää ajaa, että ymmärrämme miten aerodynamiikka, jousitus ja renkaat toimivat. Lisäksi haluamme testata auton luotettavuutta ja tuoda sen rajat esiin, jotta saisimme luottamusta siihen, että kun menemme kilpailuihin, auto on luotettava, Boullier linjasi.
Kolmen vaikean Honda-vuoden jälkeen McLaren on auttamatta uudelleenrakennusvaiheessa.
– Tämä on uusi luku, kun meillä on uusi moottorikumppani. Uusi, pitkäaikainen, tarina on alkanut. Me haluamme olla McLaren, se, joka tunnetaan kilpailukykyisenä, ranskalainen linjasi.
– Se ei onnistu yhdessä päivässä, mutta me emme ole menettäneet kykyämme suunnitella nopea auto. Toivottavasti se näkyy radalla pian. Meidän täytyy olla kunnianhimoisia ja siihen tarvitaan riskejä.
Boullierin arvioissa Mercedes, Ferrari ja Red Bull ovat muita edellä ja hän laskeskelee, että McLaren on kärkikolmikkoa seuraavan keskipakan puolivälissä tässä vaiheessa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.