McLarenilla ei ole paniikkinapula pohjassa, vaikka kauden ensimmäiset testit ovatkin olleet alavireiset.
Uusi auto on suunniteltu hyvin uudenlaisella tavalla ja peräpää on pakattu erittäin tiukasti. Hondan moottori saa käydä kuumempana, ja jäähdystyslaitteistoa on pienennetty. Hondan paluu moottorintoimittajaksi on myös luonut ongelmia, asiat tehdään ensi kertaa.
McLaren kokeili uutta Hondan moottoria Abu Dhabin testeissä kauden päätyttyä, mutta hommasta ei tullut mitään. Jerezissäkin ongelmia on riittänyt.
- Kun tulimme Abu Dhabista, meillä oli 2-3 isoa ongelmaa ja ne on nyt selvitetty. Luotimme, että täällä olisi ongelmatonta, valitettavasti ongelmia on ollut. Ne ovat pieniä, ärsyttäviä ongelmia eivätkä mitään valtavia, mutta ne ovat pitäneet meidät pitkiä aikoja poissa radalta, McLarenin insinööriosaston johtaja Matt Morris kertoi keskiviikkona.
Kaksi ensimmäistä päivää tuottivat McLarenille vain 12 kierrosta, mutta kolmantena Fernando Alonso ajoi puolessa päivässä 32 kierrosta. Jenson Button ajoi neljäntenä päivänä 35 kierrosta ennen kuin bensapumppuvika keskeytti päivän. Hänellä oli aiemmin tänään pieni toimintahäiriö, jonka korjaaminen tuhrasi kaksi tuntia ajoajasta. Vaikka suunnitelmat ovat menneet moneen kertaan uusiksi, on merkittävä vastaus saatu.
- Tärkein asia näissä testeissä oli tarkistaa, että auton rakenne ja kokonaispakkaus toimivat, se oli avainasia. Jos siinä olisi ollut ongelmia, muuttamiseen olisi mennyt paljon työtä. Se oli tsekattava ja se on tehtykin, Morris sanoi.
- Meillä on vielä ongelmia, sekä meidän että Hondan puolelta, mutta meillä on myös suunnitelma miten korjaukset tehdään ennen Melbournea, hän totesi.
- Tärkeintä on, ettemme ole räjäytelleet moottoreita, olen tyytyväinen että lähdemme näistä testeistä ilman isoja selvitettäviä ongelmia.
Ei kaikkea irti
McLarenin ei tarvitse tehdä isoja muutoksia ennen seuraavia testejä Barcelonassa. Kehityksessä mennään rauhassa askel askeleelta. Vaikka kierroksia ei ole tullut niin paljon kuin talli toivoisi, uudesta Hondan voimayksiköstä on saatu kunnolla palautetta. Merkittävin muutos, eli lämpötila, on ollut tarkkailussa.
- Moottori käy niillä lämpötiloilla, joita odotimmekin. Jäähdytyspakettimme on ollut raksi ruutuun, se todistaa, että kova työ ja tiukka paketointimme on tuottanut tulosta. Siinä ei ole ollut ongelmaa, Morris iloitsi.
Aikavertailuissa McLaren on ollut vielä todella kaukana muista. Autosta ei ole voitu ottaa lähellekään kaikkea irti, mutta Morris vakuuttaa, että potkua löytyy. Talli ei voi katsoa aikoja.
- Olisi tietysti kiva olla ylempänä vertailussa, mutta on paljon hyviä simulaatiokeinoja. Me tiedämme missä olemme suorituskyvyn suhteen. Emme aja maksimisuoritustasolla, eli ei tarvitse olla huolissaan, Morris sanoi.
Juttua päivitetty klo 17.15: Buttonin testipäivä päättyi bensapumppuvikaan.