McLaren-tallin moottoritoimittaja Honda uudistaa tulevan F1-kauden voimanlähdettään vastaamaan hallitsevan maailmanmestarin Mercedeksen suunnittelufilosofiaa.
Honda ja McLaren ovat olleet vaitonaisia uuden voimanlähteen muutoksista. Brittitallin tekninen johtaja Tim Goss vahvisti kuitenkin viime viikolla, että uuden arkkitehtuurin myötä voimanlähteen komponentit on sijoiteltu uudelleen.
- Uusi voimanlähde on pitkälti tulos kahden edelliskauden tarjoamista opetuksista. Se on suunniteltu uudelleen erityisesti tätä kautta varten, Goss kommentoi.
Sisäpiiristä kantautuneet tiedot kertovat, että Hondan F1-pomo Yusuke Hasegawa on antanut luvan suunnittelijoille irtautua valmistajan aiemmin käyttämästä "size zero" -konseptista, joka on tähdännyt voimanlähteen mahdollisimman pieneen kokoon.
Aiemmasta rakenteesta poiketen Honda ottaa nyt mallia Mercedeksestä, jonka voimanlähteessä kompressori ja turbiini on sijoitettu moottorin eri päihin. Tämän lisäksi välijäähdytin on sijoitettu moottorin ja rungon väliin jäävään syvennykseen, joka laskee merkittävästi voimanlähteen painopistettä.
Muutosten myötä voimanlähteen koko kasvaa jonkin verran entisestä, mutta McLarenin uskotaan kykenevän silti paketoimaan uuden MP4-32-autonsa takapään tiiviiksi.
McLaren ja Honda palasivat F1-partnereiksi kaksi vuotta sitten, mutta tulokset ovat jääneet tähän mennessä laihoiksi.
Lähde: Motorsport.com
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.