Kolme pitkää kautta ja lukemattomia keskeytyksiä. McLarenin surkea yhteistyö moottorivalmistaja Hondan kanssa on päättynyt, mutta kauanko entiseltä menestystiimiltä kestää rakentaa uudesta autostaan kilpailukykyinen paketti?
Ranskalaisvalmistaja Renault’n moottorin tuekseen saaneella McLarenilla on vielä töitä tehtävänään. Uuden voimayksikön sovittaminen auton takapäähän on ottanut odottamattoman paljon aikaa, ja tiimi on nyt noin kaksi viikkoa laatimastaan aikataulusta jäljessä.
Formula ykkösten moottorit eivät ole nykyisellään likimainkaan sellaisenaan siirrettävissä yhden tiimin autosta toiseen. Voimayksikkö koostuu polttomoottorista, turbosta sekä energiaa kierrättävistä ja sitä varastoivista komponenteista, joiden sijoittelu on hyvin erilaista Mercedeksen, Ferrarin, Renault’n ja Hondan piirustuksissa. Tallit hakevat jatkuvasti kilpailuetua toisiinsa nähden sijoittelemalla näitä sisäelimiään parempaan järjestykseen esimerkiksi auton rungon virtaviivaistamiseksi. Lisäksi voimayksikön vaatima tila vaikuttaa suoraan niin vaihdelaatikon kuin koko takapään asetteluun.
Formula ykkösten moottorit eivät ole nykyisellään likimainkaan sellaisenaan siirrettävissä yhden tiimin autosta toiseen
McLarenin päätös vaihtaa Hondan moottorit Rellun vastaaviin tapahtui vasta viime vuoden syyskuussa, joten uuden auton rakentaminen uuteen voimayksikköön sopivaksi on tapahtunut kovalla kiireellä. Kilpailujohtaja Eric Boullier oli maanantain lehdistötilaisuudessaan positiivinen edessä olevan yhteistyön suhteen, mutta tiimissä täytyy nyt olla kaikilla, etunenässä tähtikuljettaja Fernando Alonsolla, malttia kehityksen kanssa.
Yksi mahdollinen oire moottorin sovittamisen ongelmista nähtiin tiistaina, kun Stoffel Vandoornen ajaman auton moottori ylikuumeni niin pahasti, että papaijan sävyiseen kylkeen paloi pienellä alueelle mustunut kohta. McLarenin mukaan kyse oli pakoputken liitoskappaleen rikkoutumisesta. Tämä voisi hyvinkin olla seurausta moottoripaketin sijoittelun ongelmista, mutta tätä tiimi ei vahvistanut.
Yksi McLarenin suurimmista uhkakuvista on japanilaisen Hondan äkillinen loikka kohti sarjan kärkeä. 1980-90-lukujen taitteessa menestystä niittänyt ja vielä 2000-luvullakin kisoja voittanut yhtiö palasi formula ykkösiin vuoden jälkijunassa vuonna 2015, kun muut valmistajat olivat jo ajaneet kauden uusilla V6-hybridikoneillaan.
Hondalle McLarenin parina saatu imagotappio on ollut järkyttävän suuri, ja hetken puhuttiin jo toisesta itkuisesta vetäytymisestä moottoriurheilun isoimmalta näyttämöltä. Uusi yhteistyökumppani löytyi kuitenkin Red Bullista, jonka kakkostiimi Toro Rosso ajaa tulevalla kaudella yksinoikeudella Hondan tehdastiiminä. Jos moottorivalmistaja osoittaa lupaavia merkkejä, Red Bullilla saattaa olla käyttöä moottoreille myös ykköstiimissään.
Red Bullin nykyinen sopimus Renault’n kanssa päättyy alkavan kauden jälkeen. Ranskalaisvalmistajan pomon Cyril Abiteboulin mukaan Red Bullilla on vain toukokuuhun asti aikaa tehdä päätös seuraavien kausien moottoritoimittajastaan. Aikataulu on siis erittäin kireä. Red Bullilla on vaikeaa nousta takaisin lajin suurimmaksi, jos se joutuu kilpailemaan moottorivalmistajansa huomiosta Renault’n tehdastiimin ja nyt myös McLarenin kanssa, joten kaipuu tehdastiimiksi on kova.
Barcelonan talvitestien – sään puolesta vielä sananmukaisesti talvitestien – merkittävintä antia on ollut Toro Rosson uudella Honda-moottorillaan ajamat 814 kilometriä, mikä on lähes yhtä paljon kuin ahnaimmin rataa kiertäneillä Ferrarilla ja Mercedeksellä.
Tämän listan häntäpäässä on muuten tällä hetkellä McLaren, 409 kilometrin testimäärällään.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.