MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden kolmannesta kisasta Kiinan Shanghaissa muodostui yksi viime vuosien värikkäimmistä.
Daniel Ricciardo ajoi kuudennelta sijalta voittoon, kun Red Bull onnistui hyödyntämään turva-auton tarjoaman tilaisuuden. Valtteri Bottas oli Mercedeksellä toinen ja Kimi Räikkönen Ferrarilla kolmas pudottuaan jo kertaalleen pelistä pois.
TOPIT:
1. Daniel Ricciardo ja Red Bull
Kun ottaa huomioon lähtökohdat viikonloppuun, Ricciardon palkintopallilla vuodattamat kyyneleet on helppo ymmärtää: Red Bull onnistui kokoamaan aussikuskin auton viimeisellä hetkellä aika-ajoihin harjoitusten turborikon jälkeen. Kisassa tiimi esitti huimaa reagointikykyä, kun molemmat autot otettiin onnistuneesti varikolle peräjälkeen samalla kierroksella ja vieläpä kahteen otteeseen! Neronleimaus poiki Ricciardon nousun voittoon häikäisevillä ohituksilla ja ilman Max Verstappenin tötöilyä tiimi olisi voinut juhlia jopa kaksoisvoittoa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Valtteri Bottas
Näytöt alkavat olla jo tässä vaiheessa kautta melkoiset. Vain viikko sitten vaisuksi taistelijaksi Bahrainin loppuratkaisussa leimattu Bottas tuli kisaan täynnä positiivista raivoa ja teki käytännössä kaiken oikein. Hän otti Räikköseltä kakkossijan lähdössä, teki mahtavan kierroksen varikolta tulevan Vettelin ohittamiseksi ja vei tätä 6-0 uusintastartin pokeripelissä. Valitettavasti sadannen kisansa ajanutta suomalaista ei palkittu siitä voitolla. Ja mikä parasta, tallikaveri on tällä hetkellä helisemässä!
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Ferrari
Monet sattumat vaikuttivat siihen, ettei Ferrari jatkanut kauden alun voittosuoraansa jo kolmeen osakilpailuun. Vauhdin puolesta se olisi ollut mahdollista tälläkin kertaa. Varikkostopilla kävi kuitenkin jonkinlainen laskuvirhe, kun Bottas ehti kierrosta aiemmin renkaansa vaihtaneena Vettelin ohi kärkeen. Aika-ajossa lukittu kokopunainen eturivi on kuitenkin osoitus siitä, että Ferrarilla on tämän hetken paras auto maailmassa. Räikkönen jäi aika-ajoissa niukasti tallikaverinsa jalkoihin ja joutui startissa taivuttuaan tekemään töitä Vettelin hyväksi. Asetelmat onneksi kääntyivät Kimin 15-4-pistevoitoksi, joten Vettelin hankkima MM-johto kapeni taas 24 pisteeseen, mikä on Räikkösen kannalta erittäin tärkeää tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Nico Hülkenberg
Entisen kuskilupauksen maineeseen kiinni jäänyt Nico Hülkenberg on kaikessa hiljaisuudessa tehnyt tasaisen varmaa jälkeä terävimmän kärjen takana. Saksalainen oli jo kuudetta kertaa peräkkäin lähtöruudussa seitsemän ja toi Renault’n hienosti kuudentena maaliin. Kaiken lisäksi piste-ero uuteen tallikaveriin Carlos Sainziin on tällä hetkellä tyly 22–3.
5. Kisataistelut
Australian shokkialoituksen jälkeen kaksi seuraavaa kisaa olivat juuri sitä, mitä formula ykkösiltä halutaan. Ohittaminen onnistuu edelleen, mutta se vaatii paljon varsinkin rengasvalmistaja Pirelliltä. Italialaisyhtiö on luvannut entistä rohkeampia valintoja kisarenkaisiin, ja nyt Kiinassa tehty päätös jättää yksi rengasseos välistä osoittautui mahtavaksi vedoksi. Kolmella seoksella on oltava merkittäviä eroja, jotta tiimit pystyvät tekemään paljon erilaisia taktisia variaatioita.
FLOPIT:
1. Max Verstappen
Kehut alkuun. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun näimme Verstappenin käyttäytyvän millään tavalla sovittelevasti kisassa tulleiden ristiriitaisten tilanteiden jälkeen. Hän toki sanoi eri yhteydessä, ettei aio muuttaa ajotapaansa, mutta tärkein anti oli siinä, että hän kerrankin nosti kätensä pystyyn virheen merkiksi ja meni heti kisan jälkeen pyytämään Sebastian Vetteliltä anteeksi. Se on kuitenkin eri asia, että hollantilainen on ollut koko alkukauden pahin floppi. Tällä kertaa hän heitti kuumapäisyytensä takia menemään hyvin mahdollisen voiton lähdettyään pariin otteeseen väkinäiseen ohitukseen, kun olisi ollut aikaa odottaa omaa tilaisuutta pieni hetki. Verstappen on kasvattanut itselleen mainetta mitään pelkäämättömänä hurjapäänä, mutta tämä törttöily alkaa muistuttaa enemmän omaa parastaan ymmärtämätöntä hölmöä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Mercedes
Kaikki – todennäköisesti tiimi itsekin – odottivat, että viime kauden murroskaudesta kunnialla selviäminen olisi tarkoittanut Mercedekselle paraatimarssia mestaruuteen kolmen seuraavan kauden aikana. Niin ei totisesti ole käynyt. Ferrari on tullut oikealta ohi ja sysännyt viimeistään nyt Mersun haastajan asemaan. Voiko oikeasti olla niin, että mestaritiimissä sorruttiin toista vuotta peräkkäin ylimielisyyteen renkaiden testaamisessa kausien välisissä testeissä? Nyt ero tulee nimenomaan siitä, että Ferrari saa pehmeimmät kumit toimimaan paremmin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Lewis Hamilton
Valmistautumisesta puheen ollen: neljännen maailmanmestaruutensa jälkeen Lewis Hamilton ollut kuin varjo viime vuoden päättäväisyydestään. Olisiko viime kauden etulyöntiasema tutulla autolla ajamisesta sekä suitsutus maailman parhaaksi aika-ajoajajaksi noussut sen verran britin hattuun, että Valtteri Bottas on mennyt talven aikana kehityksessä ohi? Kiinan kisan lämmittelykierroksella tiimiradiossa kuultiin hyvin kuvaava keskustelu: Hamilton kyseli epävarmana kisainsinööriltään Bottaksen valitsemista säädöistä aivan kuin olisi täysin menettänyt viimevuotisen mojonsa. Tuolloinhan Hamilton kiillotti sädekehäänsä auttamalla Bottasta säätöjen löytämisessä vaikeilla hetkillä. Vielä ei kannata tuudittautua tähän, sillä Hamilton on mestari vastaamaan hänelle esitettyyn haasteeseen. Ja se vastaus on vielä tulossa.
4. Pierre Gasly
Fraasi ”olet juuri niin hyvä kuin viimeinen kisasi” osoittautui oikeaksi karuimmalla mahdollisella tavalla, kun viikko sitten kultatuolissa kannettu nuori ranskalaiskuski pilasi koko tiiminsä viikonlopun käsittämättömällä virheellä neulansilmämutkassa. Hän mitä ilmeisimmin oletti, että hitaampana tiellä ollut tallikaveri Brendon Hartley oli antamassa tietä, mutta kommunikaatiovirheen seurauksena Gasly rysäytti suoraan päin kilpakumppaniaan. Myös aika-ajo jätti Gaslylle petrattavaa 17. sijan jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Charles Leclerc
Asiakastalli Sauberilla ajavaa Ferrarin hiomatonta timanttia on tällä hetkellä melko vaikea tunnistaa miksikään jalokiveksi. Ajovirheitä tulee jatkuvasti ja aina sellaisissa paikoissa, joissa vaaditaan lisäpotkua suorituksiin. Epävarmuus tuntuu koko ajan kasvavan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.