MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 14. kisa ajettiin Italian Monzassa.
Nico Rosberg otti Mercedeksellä toisen voittonsa putkeen ja nousi MM-sarjassa vain kahden pisteen päähän tallikaveristaan Lewis Hamiltonista, joka palasi surkean startin jälkeen lopputuloksissa toiseksi. Ferrarin Sebastian Vettel ja Kimi Räikkönen olivat seuraavina ennen Red Bullin Daniel Ricciardoa ja Williamsin Valtteri Bottasta.
TOP5:
1. Mercedes
Viikko sitten Belgiassa näytti siltä, että Ferrari on ottanut Mercedestä kiinni kesän masentavan vaiheen jälkeen, mutta Monzan lauantaiharjoituksissa kävi selväksi, ettei saksalaisen kuuraketin kyytiin ole kenelläkään mitään jakoa. Aika-ajoissa Hamilton pätki viime vuoden paalupaikka-ajasta pois yli kaksi sekuntia ja kisassa britti putosi lähdössä kuudenneksi, mutta nousi silti helposti Ferrarien ohi. Rosberg karkasi punaisilta yhdessä hetkessä. Valmistajien mestarista ei ole ollut enää kuukausiin epäselvyyttä, mutta onneksi Rosbergin ja Hamiltonin välillä riittää jännitettävää koko loppukaudeksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Valtteri Bottas
Williamsin on katsottu heittäneen hanskat tiskiin tämän kauden osalta jo aikaa sitten, mutta Monzassa auto oli kuin uudelleensyntynyt. Bottas ajoi yhden elämänsä aika-ajoista ja kukisti molemmat Red Bullit, joista Daniel Ricciardon vain tuhannesosalla. Lopettamisestaan tiedottanut Felipe Massa ei saanut tälläkään kertaa revittyä samaa suorituskykyä autosta irti. Tiukassa MM-taistossa Williams otti silti jälleen neljännen sijan Force Indialta, joka jäi toisena Mercedeksen moottorista hyötyvänä tiiminä tällä kertaa valovuoden päähän Bottaksen vauhdista.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Daniel Ricciardo
Bottaksen kisaviikonloppu olisi ollut täydellinen, jos hän olisi pystynyt pitämään viidennen sijan ruutulipulle asti, mutta Red Bullin Daniel Ricciardon vakuuttava ohitus vei muutaman pisteen suomalaiselta. Aika-ajojen tappio selvästi kismitti australialaista, joka on ollut tällä kaudella todella hurjassa vedossa nimenomaan yhden kierroksen vauhdissa. Ricciardolle kuudes lähtöruutu oli heikoin suoritus sitten kauden avausviikonlopun, mikä on melkoinen saavutus, sillä Red Bullin nousu sarjan kolmanneksi nopeimmaksi talliksi alkoi vasta toukokuun kisoissa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Lupaava sukupolvenvaihdos
Italian GP on ollut vuosien saatossa merkittävä paikka sopimusuutisten ja lopettamisilmoitusten valossa. Tällä kertaa kävi selväksi, ettei Felipe Massaa ja Jenson Buttonia nähdä kisakuskeina enää tulevalla kaudella. 2000-luvun alun uusista sankareista jäljellä ovat siis enää Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso. Vanhojen herrojen vetäytyessä eläkkeelle tilalle on astumassa uusia sankareita, joista Mercedeksen Toto Wolff iloitsi MTV Sportin haastattelussa. Suoranaisten maksukuskien aika näyttää olevan tältä erää ohi ja tilalle ollaan saamassa erittäin lupaavia nuoria kuskeja. Max Verstappen saa uuden sukupolven kirittäjikseen McLarenin Stoffel Vandoornen, tällä kaudella debyyttinsä tehneet Pascal Wehrleinin ja Esteban Oconin sekä kenties Williamsille huhutun Lance Strollin ja Red Bullin putkessa paikkaa kyttäävän Pierre Gaslyn. Rattimiehiä kaikki.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Italian GP
Kisan jälkeisen palkintojenjaon yleisömerta ja viikonlopun fanikulttuuria ihaillessa tuli hyvä tunne siitä, että historian hämäristä Italian GP:tä isännöinyt Monza saa jatkaa kolmen vuoden sopimuksella kisakalenterissa. Kisan siirtäminen Imolaan olisi ollut hätätapauksessa mukiinmenevä ratkaisu, mutta Monzalla on perinteidensä ja rataolosuhteidensa ansiosta aivan erilainen asema moottoriurheilun historiassa. Italialaiset ovat omiaan kohtaan intohimoisia ja vastustajiaan kohtaan armottomia, mutta Nico Rosberg näytti podiumjuhlissa, miten tifosit otetaan haltuun pienellä lirkuttelulla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOP5:
1. Max Verstappen
Jos kuvitteli, että 18-vuotiaan hollantilaisen antamat kommentit Räikkösestä ja Vettelistä olivat kummallisia, niin pahin oli vasta tulossa. Seuraavaksi Verstappenin tulilinjalle joutui F1-mestari Jacques Villeneuve, joka harvemmin itsekään salaa mielipiteitään toisista kisakuskeista. Nuoren Red Bull -kuskin kuittaus Villeneuven vuoden 2001 onnettomuuteen liittyen oli täysin ala-arvoinen heitto. Onnettomuudessa kuoli australialainen ratavirkailija eikä tuosta kolarista voi kaataa ainakaan täyttä syytä kanadalaisen niskaan. Red Bull rakastaa räväköitä persoonia, mutta tässä kohtaa johtohahmojen on istutettava Verstappen tuoliin miettimään sanomisiaan. Raja on nyt tullut vastaan.
2. Renault
Vaarallisista kuskeista vaarallisiin autoihin. Kevin Magnussen selvisi vähällä Belgian GP:n hurjasta onnettomuudestaan, mutta alle viikon kuluttua tanskalainen oli menettää auton jälleen näpeistään kovassa vauhdissa. Red Bullin vauhti on osoittanut, että Renaultin moottori on jo täysin kilpailukykyisellä tasolla, mutta tehdastallin autosta sitä ei huomaa mitenkään. Ajettavuudeltaan Renault on ollut koko kauden pelottava kapistus.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Toro Rosso
Jos on Red Bullilla vaikeaa vauhtiradoilla, niin pikkusiskolle nämä kisat ovat todellista myrkkyä. Carlos Sainz sai ajettua auton sentään toiseen aika-ajon osioon, mutta kisan jälkeen hän tyytyi toteamaan tiimiradioon, että onneksi seuraavaksi päästään Singaporeen, joka sopii luonteeltaan tallille huomattavasti paremmin. Daniil Kvjatin viikonloppu oli sen sijaan taas umpisurkea. Iso pomo Helmut Marko taisi silti lyödä potkuhuhut jäihin, kun hän totesi, ettei Toro Rosson ensi kauden kuskeja päätetä ennen lokakuun puoltaväliä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Hamiltonin lähdöt
Lewis Hamilton heitti jälleen yhden voiton menemään huonolla kisalähdöllään. Se on kisojen jännityksen kannalta juuri sitä, mitä starttiuudistuksella toivottiin saavutettavan, mutta Hamiltonin puolelta ongelmaan pitäisi löytää jo vähitellen parannus. Britti muistutti, että pulma on vaivannut myös Rosbergia, joten vika ei missään nimessä ole vain Hamiltonin omien korvien välissä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Ferrari
Kotikisa tulee Ferrarille aina hyvään aikaan vuodesta. Jos kausi on mennyt heikosti, kuten nyt, niin tässä kohtaa voidaan vielä tehdä isoja linjanmuutoksia seuraavaan vuotta varten. Pääpomo Sergio Marchionne kävi antamassa tuomionsa alaisilleen, mutta vakuutti edelleen luottamustaan tulevaa kautta ajatellen. Kotiyleisönsä edessä Ferrari joutui Mercedeksen täydellisen nöyryytyksen kohteeksi, joten kisassa punaiset tyytyivät ajattamaan Räikkösen ja Vettelin maaliin samalla taktiikalla, jolla ainakin haastajat pidettiin varmasti takana. Mersun lyömiseen ei olisi ollut mahdollisuuksia millään taktisella ratkaisulla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.