Lähes 300 suomalaista palasi tapaninpäivänä pitkän odotuksen jälkeen Meksikosta Suomeen.
Matkanjärjestäjä Tuin järjestämän Meksikon-matkan paluulennon piti alun perin lähteä Cancunista Helsinkiin perjantaina 22. joulukuuta, mutta viivästyi lentohenkilöstön lepoaikojen ylittymisen vuoksi lopulta neljä päivää. Lopulta kotiin tultiin Lissabonin kautta tapaninpäivän iltana.
Yksi tiistaina alkuillasta kotimaan kamaralle astunut on hyvinkääläinen Pekka Kuusela. Kotiinpaluun hetkellä tunteet olivat pinnassa.
– Kyllä tässä on aika hakattu, likainen ja kusetettu olo. Aikaerosta johtuen en nyt tiedä, kuinka paljon tässä on viimeisen päivän aikana reissattu ja mitä kello on, Kuusela sanoo lentokentän sisääntuloaulassa.
Kuuselan perhe oli matkalla tuttavaperheen kanssa. Suurta kiitosta hän antaa lapsille.
– Olivat kyllä tosi reippaita. Ehkä reippaampia kuin me vanhemmat.
Lue myös: Näin paljon Tui maksaa vähintään korvauksia joululomafarssin uhreille: "Se oli monen epäonnisen sattuman summa"
Korvaava hotelli kaukaa kentältä
Kun perjantaina selvisi, ettei kotiinpaluu onnistu aikataulussa, alkoi pohtiminen. Kuuselan seurue selvitti mahdollisuutta yöpyä samassa hotellissa, mutta vapaita huoneita ei keskellä joulusesonkia ollut.
– Kun se pakettimatka loppui, niin kyllä siinä alkoi miettiä, että ollaanko yö jossain Meksikon kadulla vai missä. Sen verran täytyy sanoa, että joka yö oli kuitenkin katto pään päällä. Se on tärkeintä.
Kuusela seurueineen meni Tuin tarjoamiin, korvaaviin majoituksiin ylimääräisiksi öiksi. Jo lentokentälle lähtöä varten matkannut seurue ohjattiin viimeiseksi yöksi hotelliin puolentoista tunnin matkan päähän.
– Se oli check in ja check out niin kuin on viime päivinä ollut tässä meininki, Kuusela sanoo hymyssä suin.
Lue myös: Aki Manninen puhuu MTV:lle suunsa puhtaaksi Tuin lomafarssista: "Ulkoministeriön olisi kuulunut lennättää meidät kotiin" – näin ministeriöstä kommentoidaan
Hidasta viestintää
Muutama Meksikosta palannut matkustaja huikkasi MTV Uutisille lentokentällä olevansa vastoinkäymisistä huolimatta tyytyväinen Tuin toimintaan. Puheissa toistui kuitenkin viestinnän hitaus.
Tui on saanut laajemminkin kritiikkiä hitaasta viestinnästään matkalla olleilta, myös Kuuselalta.
– Ei ole informaatio pelannut millään tavalla. Saimme Tuin oppailta eri informaatiota kuin chatin ja viestintäkanavien kautta. Samalla luetaan iltapäivälehdistä ja sosiaalisesta mediasta Tuin viestintäpäälliköiden ja kumppanien sanomisia. Ei tässä viimeiset kolme päivää mitään lomaa ole ollut.
Lue myös: MTV Helsinki-Vantaan lentoasemalla: Aki Manninen kommentoi tapahtumia: "Tää meni ojan puolelle"
Tuohtumus on vielä aistittavissa, mutta nyt Kuusela perheineen on turvallisesti kotona tapaninpäivän iltana.
– Joulu meni ja jouluja tulee, tää on elämää. Ehkä tämä laittaa joskus hymyilyttämään, mutta nyt täytyy kyllä olla todella pettynyt tähän Tuin toimintaan. Ei voi näin vihkoon vetää suomeksi sanottuna.
6:45
Tui vastassa kentällä
Tui oli lentokentällä Meksikosta palaavia asiakkaitaan vastassa kolmen ihmisen voimin vastaanottamassa niin kysymyksiä korvauksista kuin kuulemassa suoraa palautetta.
Mukana oli myös Tui Finlandin viestintäpäällikkö Laura Aaltonen. Hän sanoi olevansa helpottunut, mutta pahoillaan.
– Olemme todella pahoillamme. Tämä on pahin mahdollinen aika, että joulun aikaan on päässyt näin käymään, Aaltonen sanoi MTV Uutisille.
Korvaavien majoitusten löytyminen 300 henkilölle ei ole Aaltosen mukaan helppoa, kun noudatetaan tiettyjä prosesseja.
Lue myös: Paluulento Meksikosta myöhästyi monta päivää – Aki Manninen kertoo hotellilaskun hurjan hinnan
Korvaukset tapauskohtaisesti
Tui kertoo käyvänsä koko prosessin tarkasti läpi, myös kritiikin, jota osalta matkustajista on tullut.
– Olemme pahoillamme, jos olemme siinä epäonnistuttu. Olemme yrittäneet asiakkaille aina lähettää tekstiviestiä, kun meillä on ollut uutta tietoa lennoista tai majoituksista.
Viestintäpäällikkö Aaltonen kertoo, että 600 euron kertakorvaus paluun myöhästymisestä maksetaan suoraan asiakkaiden tileille. Muiden korvausten osalta tilanne katsotaan tapauskohtaisesti läpi.
– Tulemme olemaan kaikkiin asiakkaisiimme yhteydessä lähipäivien aikana.