Suomalaiset arvostavat kiireetöntä kylpyhetkeä "paljussa".
Suomalaiset arvostavat kiireetöntä kylpyhetkeä illan hämärässä yhdessä kumppanin tai ystävien kanssa. Kylpytynnyrissä nähdään mahdollisuus tuoda suomalainen omakoti-idylli vesielementteineen myös omalle kuivan maan tontille.
Kuka sitten omistaa kylpytynnyrin? Tyypillinen kylpytynnyrissä viihtyvä paljuttelija on 35–49-vuotias perheellinen, johtavassa asemassa tai yrittäjänä toimiva omakotiasuja Länsi-Suomesta. Tynnyri kuuluu siis vakavaraiseen, mukavaan elämään.
Taloustutkimuksen tutkimuksen mukaan kylpytynnyrit hankitaan Suomessa rautakaupasta, yksityiseltä jälleenmyyjältä tai kotimaisesta nettikaupasta. Tärkeimmät valintakriteerit ovat laatu ja hinta, sekä kolmantena paljun ulkonäkö.
– Kyllä kylpytynnyrin tulee olla suomalainen – ainakin puun ja valmistuksen osalta. Tuntuisi törkeältä hankkia jotain puolalaisia tai kiinalaisia tynnyreitä taloustilanteessa, jossa suomalaiset pienyritykset tekevät tuotekehitystä pienillä budjeteilla. Tässä tapauksessa siis luotan suomalaiseen, kommentoi tutkimukseen osallistunut Sami.
Paljun hankinta nähdään pitkäaikaisena investointina, joka tekee oman kodin ja mökin pihapiiristä nauttimisen mahdolliseksi vuoden ympäri. Selvityksen mukaan yli puolet suomalaisista on käyttänyt kylpytynnyriä, kuullut tai lukenut niistä. Kymmenellä selvitykseen osallistuneella oli kylpytynnyri.
Tutkimus vahvistaa myös luontokokemuksen tärkeää roolia osana mielen ja kehon rentoutumista.
– Ajatus rentoutumisesta paljussa on hyvin samanlainen kuin suomalaisille niin tuttu ajatus saunassa rentoutumisesta. Niin sauna kuin palju voidaan lämmittää illalla, kun kaikki työt esimerkiksi mökin pihassa on tehty, ja lihakset kaipaavat hoitavaa lämpöä. Lisäksi perheelliset toteavat kylpytynnyrin olevan rantaa turvallisempi paikka, Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Kati Myrén kiteyttää suomalaisten kylpykokemukset.
,
Kirami Oy:n tilaama tutkimus oli kaksiosainen. Kvantitatiiviseen tutkimukseen vastasi kaikkiaan 2079 iältään 20-68-vuotiasta omakotitalossa, rivitalossa tai paritalossa asuvaa suomalaista. Tutkimuksessa selvitettiin eri tuotemerkkien tunnettuutta, hankintapaikkoja ja tiedonhankintalähteitä. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin keskustelevaan ryhmään perustuvalla On-line community -metodilla. Keskusteluryhmässä vaihtoi ajatuksiaan 25 iältään 30–50-vuotiasta miestä ja naista ympäri Suomen.
Lähde: Kylpytynnyribrändi Kirami Oy