Ensi F1-kauden etusiipiä koskevat sääntömuutokset uhkaavat osoittautua huonoiksi, tallit pelkäävät.
Pääkuvan videolla tunnelmia Meksikon GP:n päätyttyä ja Lewis Hamiltonin mestaruuden varmistuttua.
MAINOS
F1 suorana C Morella – Brasilian GP viikonloppuna
Perjantai: Harjoitukset klo 14.55 ja 18.55.
Lauantai: Harjoitukset klo 15.55, aika-ajo klo 18.55
Sunnuntai: Brasilian GP klo 19.00, ennakkotunnelmat klo 17.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
LUE MYÖS: Huh huh: Renault'lta rajua trollausta Max Verstappenille
F1-autojen etusiivistä tulee ensi kaudella 20 senttiä leveämpiä, kun 180 sentistä siirrytään kahteen metriin. Etusiipien syvyys puolestaan kasvaa 120 sentistä 122,5 senttiin.
Siivistä on tarkoitus tehdä ensi kaudeksi yksinkertaisempia, niin että autot pystyisivät ajamaan lähempänä toisiaan pidemmän aikaa.
Auto, Motor und Sportin haastattelemat F1-tallien johtohenkilöt eivät kuitenkaan ole vakuuttuneita. Lehti raportoi kuulleensa monesta tallista, että ensi kauden kehitystyössä testatut downforce-lukemat (ajoneuvoon alaspäin kohdistuvan aerodynaamisen voiman arvot) ovat olleet tämän kauden tasolla.
– Ajaminen lähellä ei muutu yhtään helpommaksi, Force Indian tekninen johtaja Andy Green sanoi.
Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko antoi omat suorat sanansa.
– Simulaatioidemme perusteella mikään ei muutu. Ohittaminen on yhtä vaikeaa. Tämä vain maksaa enemmän, Marko sanoi.
Yksittäinen siipi maksaa Kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n mukaan 20 000 euroa enemmän, mutta kustannukset lisääntyvät kehitystyöhön vaadittavien lisäponnistelujen takia. Red Bullin arvio on 15 miljoonaa euroa, koska etusiipi vaikuttaa muuhunkin aerodynamiikkaan.
LUE MYÖS: C Moren koko kattaus avoinna viikonloppuna – F1-kisa ja tunteja muuta huippu-urheilua ilmaiseksi!
Monien insinöörien mukaan etusiipien tulisi mieluiten olla nykyistäkin kapeammat. Heidän mukaansa 170-senttisillä etusiivillä ilmavirtauksissa ajaminen olisi helpommin hallittavissa.
Marko lisäksi pelkää, että kaksi metriä leveät etusiivet hajoavat pienemmistäkin törmäyksistä.
– Saavumme pisteeseen, jossa tulemme kaventamaan siipiä uudestaan vuonna 2021, Marko arvioi.