Samaan aikaan, kun formula ykkösiä johtavat tahot neuvottelevat lajin isoista muutoksista vuodelle 2021, keskustelut myös lyhyen aikavälin muutoksista ovat tulleet mukaan pöytään pikahälytyksellä.
Jutun videolla on kuvia vuoden 2018 autoista ja niiden yksityiskohdista.
MAINOS
Bahrainin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 13.55 ja 17.55
Lauantai: Harjoitukset klo 14.55, aika-ajo klo 17.55
Sunnuntai: Bahrainin GP klo 17.55, ennakkotunnelmat klo 16.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Viikonloppuna visionsa F1-tiimeille esittelevä kaupallisten oikeuksien omistaja Liberty Media on kutsunut yhdessä Kansainvälisen autoliiton FIA:n kanssa tekniset johtajat koolle keskustelemaan pikaisista sääntömuutoksista, jotka tulisivat voimaan jo ensi vuonna.
Saksalaislehti Auto Motor und Sportin mukaan osa ensi vuoden muutoksista naulattiin kiinni jo torstaina, mutta työ on jatkumassa lauantaina uusien yksityiskohtien parissa. Kauden avauskisassa entisestään vähentyneet ohitukset herättivät suurta huolenaihetta sarjan järjestäjissä, joten palaveria voidaan pitää jopa kriisikokouksen kaltaisena.
Ensi vuoden jo hyväksytyissä sääntömuutoksissa on lehden mukaan muun muassa kuskien kiintiöpaino, jolla pyritään tasoittamaan isokokoisten kuskien kokemaa ankaraa painetta painonpudotuksessa. Jatkossa kuskin ja penkin yhteispainolle on asetettu 80 kilon alimmaisraja. Jos kuski on merkittävästi tämän alapuolella, penkkiin laitetaan lisäpainoja, jotta vaatimus tulee täyteen.
Lisäksi autojen takasiipien päätylevyjen kolot kielletään ja suipoiksi muuttuneita sivuponttooneja kasvatetaan edestä suuremman sponsoritilan saavuttamiseksi. Myös keulakappaleen kiinnityspistettä vahvistetaan. Tähän suurimpana syynä on viime syyskuussa nähty Singaporen GP:n starttikolari, jossa Ferrarin nokkakappaleet irtosivat helposti useamman auton yhteentörmäyksessä.
1:34
Pakoputkien on jatkossa oltava nykyistä alempana, minkä lisäksi putket eivät saa osoittaa yläsuuntaan. Tällä FIA pyrkii ehkäisemään pakokaasun ohjaamista takasiipeen paremman aerodynaamisen pidon eli downforcen saavuttamiseksi.
FIA sen sijaan kieltäytyi tallien ehdotuksesta tehdä täksi kaudeksi mukaan tuodusta turvakaaresta nykyistä miellyttävämpää silmälle. Halo-nimeä kantava kaari on muuttanut autojen ulkonäköä olennaisesti viime vuodesta.
Etusiipi uusiksi, DRS vapaaseen käyttöön?
Lauantaina Liberty Media ja FIA aikovat keskustella tallien tekniikkapomojen kanssa muista ensi vuoden pikamuutoksista. Lajin teknisestä kehityksestä vastaava Ross Brawn nosti ohitusten jatkuvan vähenemisen suureksi huolenaiheeksi Australian GP:n jälkeen.
Auto Motor und Sportin mukaan ehdotuksia tilanteen parantamisesta on jo olemassa. Muutosehdotukset koskevat lähinnä etu- ja takasiipiä. Yhtenä vaihtoehtona on avattavan takasiiven eli DRS:n läpän suurentaminen. Muutoksilla pyritään nostamaan takasiiven avaamisesta saatava vauhtihyöty 20 km/h:sta 25 km/h:iin.
Ehdotuksissa myös radoille sijoitetuista kahdesta tai kolmesta DRS-alueesta halutaan päästä eroon ja sallia avattavan takasiiven käyttö missä kohtaa rataa tahansa.
Erittäin monimutkaiseksi muuttuneiden etusiipien kohdalla edessä saattaa olla raju yksinkertaistaminen. Ne luovat nykyisellään valtavia ilmanpyörteitä, jotka vapaassa ilmassa parantavat auton aerodynamiikkaa, mutta muuttuvat edellä ajavan auton imussa haitallisiksi ohitusta yrittäville. Lukuisista pyörteitä kehittävistä pienistä ilmanohjaimista pyritään päästä kokonaan eroon.
Sääntöjen voimaan saattamiseksi kaudella 2019 vaaditaan enemmistön tuki 30. huhtikuuta mennessä. Sen jälkeen muutos on seuraavaksi kaudeksi mahdollinen vain yksimielisellä päätöksellä.
F1 live 10 kpl