Suomi 100 -tavaramerkin alla on tänä vuonna kaupattu esimerkiksi koruja, viiniä, tyynyliinoja ja mukeja, siis monenlaista tuttua lahjatavaraa ja muistoesinettä.
Tuotelistalle ovat kuitenkin päässeet myös esimerkiksi jauheliha, makaroni, moppi ja wc-paperi. Meneekö itsenäisyyden juhlavuoden tuotteistaminen jo liian pitkälle?
Ei välttämättä, sanoo Hankenin markkinoinnin professori Jaakko Aspara.
– On hyvä ja hieno asia, että ajatus itsenäisyyden juhlistamisesta on viety myös arkisiin asioihin. Arkeahan ihmisten elämä on satavuotiaassa Suomessa pääsääntöisesti ollut, hän muotoilee.
Markkinatalous ja vaihtoehtojen laaja valikoima ovat muodostuneet osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Toisinkin voisi olla, Aspara sanoo viitaten itsenäistymiseen myöhemmin Neuvostoliitoksi kehittyneestä Venäjästä.
Pelkkiin juhla- ja lahjatuotteisiin keskittymistä haluttiin suorastaan välttää, kertoo puolestaan Suomi 100 -organisaation pääsihteeri Pekka Timonen.
Pehmopapereillakin on perustelunsa.
– Suomalaisen vaurauden nousu perustui pitkälti metsäteollisuuteen. Olisi outoa, jos sen tuotteita ei olisi mukana.