Menikö tuotteistaminen liian pitkälle? Suomi 100 seuraa kuluttajaa kylpyhuoneeseen asti

Suomi 100 -tuotteita 1
Suomi 100 -juhlavuoden suklaata tarjolla eduskunnassa 5. syyskuuta 2017. Lehtikuva
Julkaistu 04.12.2017 03:00

MTV UUTISET - STT

Suomi 100 -tavaramerkin alla on tänä vuonna kaupattu esimerkiksi koruja, viiniä, tyynyliinoja ja mukeja, siis monenlaista tuttua lahjatavaraa ja muistoesinettä.

Tuotelistalle ovat kuitenkin päässeet myös esimerkiksi jauheliha, makaroni, moppi ja wc-paperi. Meneekö itsenäisyyden juhlavuoden tuotteistaminen jo liian pitkälle?

Ei välttämättä, sanoo Hankenin markkinoinnin professori Jaakko Aspara.

–  On hyvä ja hieno asia, että ajatus itsenäisyyden juhlistamisesta on viety myös arkisiin asioihin. Arkeahan ihmisten elämä on satavuotiaassa Suomessa pääsääntöisesti ollut, hän muotoilee.

Suomi 100 -tuotteita 2

Kotimaista Valkia-kuohuviiniä Suomen kansallisruoan julkistamistilaisuudessa Matkamessujen avajaisissa Helsingissä 19. tammikuuta 2017. Valkia-viini on yksi Suomi 100 -juhlavuoden virallisista tuotteista.

Markkinatalous ja vaihtoehtojen laaja valikoima ovat muodostuneet osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Toisinkin voisi olla, Aspara sanoo viitaten itsenäistymiseen myöhemmin Neuvostoliitoksi kehittyneestä Venäjästä.

Pelkkiin juhla- ja lahjatuotteisiin keskittymistä haluttiin suorastaan välttää, kertoo puolestaan Suomi 100 -organisaation pääsihteeri Pekka Timonen.

Pehmopapereillakin on perustelunsa.

–  Suomalaisen vaurauden nousu perustui pitkälti metsäteollisuuteen. Olisi outoa, jos sen tuotteita ei olisi mukana.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa