Mercedeksen suorituskykyetu on kadonnut. Ainakin Mercedeksen urheilujohtajan Toto Wolffin ja Williamsin suorituskyvystä vastaavan insinöörin Rob Smedleyn puheiden mukaan.
Mercedes on ollut moottoreillaan kilpailijoita edellä edelliset kaksi kautta. Ferrari, Renault ja Honda ovat kuitenkin kuroneet eroa umpeen ja Wolff kokee, että talleina Ferrari ja Renault'n tuottamaa moottoria käyttävä Red Bull ovat tulleet rinnalle.
MAINOS
Euroopan GP MTV Totalilla
Perjantai: Vapaat harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55
Sunnuntai: Euroopan GP klo 15.55Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
– Sekä Ferrarin että Red Bullin vauhti on aika lailla siellä missä meidänkin, Wolff sanoi uutistoimisto Reutersin mukaan.
– Me näemme suorituskyvyn lähentymistä tallien välillä, mikä on normaalia seurausta vakaista säännöistä. Tämä on tehnyt kilpailusta aiempaa kovempaa, Wolff kokee.
Williams-tallilla on käytössään Mercedeksen moottorit ja muiden saavuttaessa suorituskyvyssä, on Williams entistä kovemmissa ongelmissa vastustajiensa kanssa. Rob Smedley sanoo, että aika-ajosäädöillä eri moottoreissa ei ole paljon eroja.
– Jos katsoo huippunopeusmittauksia, niissä ei ole paljon eroja, oli auto sitten imussa tai ei, tai onko takasiipi avattuna tai ei. Aiemmin (eroja) oli. Kärkiautojen välillä on enemmän yhtenevyyttä, Smedley sanoi Autosportille.
Smedleyn mukaan Hondalla on vielä takamatkaa enemmän, mutta Mercedeksen, Ferrarin ja Renault'n moottoreiden erot ovat "melko pieniä".