Mercedeksen uuden ratti-innovaation ilmestyminen F1-talvitesteihin ja yhtä nopea ilmoitus DAS-järjestelmän kieltämisestä vuoden 2021 säännöissä jättävän ilmoille kysymyksen: kannattaako kilpailijatallien lähteä kopioimaan systeemiä yhden kauden tähden.
LUE MYÖS: FIA puuttui Mercedeksen rattikohuun: DAS-systeemi kielletään, mutta vielä tällä kaudella se voi antaa ison edun
Mercedes toi Barcelonan testiradalle kaksiakselisen ohjausjärjestelmän, jossa rattia pystytään liikuttamaan myös syvyyssuunnassa eteen ja taakse. Tarkkaa syytä toiminnolle ei ole tiedossa, mutta vahvin veikkaus on, että tällä pystytään muuttamaan auton aurauskulmia ajon aikana.
Motorsport.com uutisoi perjantaina, että kyseinen ratkaisu on jo aiemmin kielletty vuoden 2021 muuttuvissa säännöissä, mutta vielä tällä kaudella Mercedes saa käyttää sitä.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, että kilpailijoilla saattaa muutenkin pitää kiirettä DAS:in kopioimisessa.
– Jos sitä systeemiä lähdettäisiin nyt kopioimaan, ongelmaksi muodostuu tietenkin aika. Ensinnäkin, kuinka nopeasti se saadaan kopioitua, ja toinen homma on se, onko auton keulassa tilaa tälle? Oikarinen avaa.
– Autojen etupään tila on hyvin, hyvin rajoitettua. Siellä on jo polkimet, jarrupääsylinterit, ohjaustehostin ja kaikki jousituksen osat. Nyt jos esimerkiksi ohjausvaihdetta pitää liikutella edestakaisin, niin se vaatii tietenkin tilaa ja se voi autosta riippuen vaatia valtavia uudelleenjärjestelyitä, insinööri jatkaa.
Tallien tuli myös nopeasti ymmärtää, mihin Mercedes tarkalleen käyttää ratin toimintoaan. Aurauskulmallakin voidaan vaikuttaa esimerkiksi renkaiden lämpötilaan tai suoranopeuksiin. Jos talli haluaa tehdä omansa tälle kaudelle, lähtötietojen pitäisi olla jo varsin hyvät.
– Se on myös resurssikysymys, että paljonko siitä saadaan etua kisassa. Onko se tekemisen arvoinen vai kannattaako resurssit säästää muuhun esimerkiksi aerodynamiikan kehittämiseen, ja saada sitä kautta enemmän suorituskykyä, Oikarinen pohtii.
– Ehkä joku kärkitiimi sen kopioi, mutta välttämättä eivät kaikki.
Uutta törmäystestiä ratkaisu ei välttämättä vaadi.
– Uuden törmäystestin voi välttää sillä, että jos runko itsessään ja sen kiinnityspisteet pysyvät suunnilleen samanlaisena, niin silloin sitä ei tarvitse tehdä uusiksi, Oikarinen taustoittaa.