Huijasiko Kimi Räikkösen talli tarkoituksella? Alfa Romeon rangaistuksessa iskettiin kohtaan, jota on F1:ssä suitsittu viime vuosina
Alfa Romeon Saksan F1-kisassa saamat rangaistukset ulottuvat alueella, jota formula ykkösissä on pyritty viime vuosina rajoittamaan. Teknisen tutkinnan mukaan Kimi Räikkösen ja Antonio Giovinazzin autoissa oli lähtöä avustava kytkinratkaisu, jonka toimintaa C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen nyt taustoittaa.
LUE MYÖS:
Kimi Räikkösen tiimi vetoaa mystiseen vikaan: Alfa Romeo tekee valituksen FIA:n päätöksestä
Seitsemänneksi ruutulipulle tullut Räikkönen ja kahdeksanneksi sijoittunut Giovinazzi putosivat pisteiltä, kun Saksan GP:n tuomaristo mätkäisi kummallekin kuskille 30 sekunnin aikarangaistukset Alfa Romeon autosta löytyneestä kytkinavustimesta.
Nykysäännöissä auton kytkimen on reagoitava kuljettajan käsillään liikuttaman rattivivun liikkeeseen korkeintaan 70 millisekunnin viiveellä. Lähtötilanteisiin on haluttu lisää epävarmuustekijöitä, joten kuskeja avustavat järjestelmät on pantu kuriin.
– Syy siihen, minkä takia viivettä ei saa olla enempää, on siinä, että jos sitä laitettaisiin paljon, sillä pystyttäisiin tavallaan estämään sutiminen lähtötilanteessa, Oikarinen taustoittaa.
– Eli kuljettaja voisi lähtötilanteessa päästää kytkimen läpän huoletta ylös ja viiveen avulla voitaisiin säätää, miten nopeasti takapyörät alkavat pyöriä ja miten nopeasti moottorin vääntö välittyy takarenkaille.
– Sitä kautta sutiminen pystyttäisiin lähtötilanteessa aika hyvin estämään. Ja tietenkin se olisi insseille hyvä työkalu säätää auton lähtöä, Oikarinen kertoo.
Räikkönen sai kisaan erinomaisen lähdön. Suomalaiskuski ohitti sutimaan jääneet Red Bullin Max Verstappenin ja Pierre Gaslyn nousten tuossa vaiheessa peräti kisan kolmanneksi.
Alfa Romeon tapauksessa ylitys oli varsin selvä: FIA:n mukaan viiveeksi mitattiin ajoittain jopa 200–300 millisekuntia. Oikarisen mukaan ei ole kuitenkaan selvää, onko tällaisillakaan lukemilla käytännön merkitystä, mutta joka tapauksessa sääntöjen raja on ylittynyt.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Huijasiko Alfa Romeo tarkoituksella?
Kymmenen MM-pistettä menettänyt Alfa Romeo ilmoitti pian tuomion jälkeen valittavansa FIA:n päätöksestä. Tiimin mukaan kytkimeen oli tullut toimintahäiriö sillä välin, kun turva-auto kierrätti letkaa radalla useamman kierroksen ajan ennen lähtöruudukosta tapahtunutta kisastarttia.
Yksi mahdollisuus sääntörikkomuksen tapahtumiseen on tiimien rakentamissa moottori- ja kytkinkartoissa, joita tiimit tekevät eri kisatilanteisiin. Moottorin parhaan toimintakyvyn takaamiseksi kuskilla on valittavinaan useita eri asetuksia, jotka voi kytkeä päälle esimerkiksi lähdössä, turva-auton takana, varikkokäynnin aikana tai hyökätessä kovaa vastustajan kimppuun.
On hankalaa osoittaa, oliko kyse huijausyrityksestä. Oikarisen mukaan asetuksilla huijaaminen on ainakin vaikeaa, sillä jokaisella tiimillä on käytössä samanlainen standardoitu elektroninen ohjausyksikkö, joka ohjaa niin moottoria, vaihteistoa ja kytkintä kuin myös kerää talteen autossa syntyvän datan.
– Oikeastaan kyse on siitä, että jos ollaan tehty lähtöhetkeen kytkimen karttoja, niin se virhe on varmaan tapahtunut siinä. Ei ole tavallaan muistettu kunnioittaa näitä rajoja, Oikarinen arvelee.
– Ylimääräisten lähtökarttojen tai huijausjuttujen tekeminen on nykyään hyvin vaikeaa F1:ssä, koska kaikilla on käytössä sama ECU eli kontrolliyksikkö. Sitä on mahdoton ohittaa ja tietysti FIA:n on helpompi löytää nämä asiat, hän jatkaa.
Oikarisen mukaan selitystä on mahdotonta selvittää heti kisan jälkeen, joten FIA ja Alfa Romeo käyvät auton keräämää dataa läpi vielä kisojen välisenä aikana.
Uusimmat
-
08:12
Massiivinen ohjusisku Ukrainaan: Ilmassa useita ohjuksia, räjähdyksiä kuultu
-
08:02
Anton Varpama-Taittonen kokee Rantabaarissa näyttelemisen ristiriitaiseksi: "Kivaa, mutta kuumottavaa"
-
08:00
Britannian ulkoministeri Sudanin tilanteesta: Nälkää ei saa pitää aseena
-
07:47
Aleksander Barkovilla räväkkä tehoilta NHL:ssä – suomalaiset iskivät maaleja yön kierroksella
-
07:37
Näin toimii poliisin pommiryhmä: Äärimmäisenä keinona elokuvista tuttu tilanne – "Siinä vaiheessa ei arvota, mikä johto katkaistaan"
-
07:33
Selma syö sitä, mitä metsästä löytää – näin hän tekee kasvissosekeiton
-
07:33
Aleksi, 31, penkkaa poikkeuksellisia rautoja – vuosien takainen käänne katkeroitti: "Isot unelmat murskaksi"
-
07:20
Professori: Varhaiskasvatusvalintoihin liittyy herkästi vanhempien syyllistämistä
-
07:08
Trumpin energiaministeriksi vesisärötysyrityksen toimitusjohtaja: "Ilmastokriisiä ei ole olemassa"
-
07:02
SDP:n puoluevaltuuston kokous jatkuu Kokkolassa
-
06:54
Kiinan Xi varoitti Bidenia "punaisten linjojen ylittämisestä"
-
06:47
Työssäkäyvät opiskelijat kertovat avoimesti tuloistaan – yövuorosta suoraan kouluun
-
06:44
Rallitähti eli Suomessa vuosien ajan osallistumatta perinteeseen – Kalle Rovanperä korjasi asian: "Olen todella häpeissäni"
-
06:31
Tärkkilässä palvellaan metsää ja eletään kuukalenterin mukaan: "Ei ole väliä, saanko syödäkseni"
-
06:27
Yli 10 000 kotitaloutta ilman sähköjä eilisen myräkän jäljiltä: Tälle päivälle useita ajokelivaroituksia
-
06:20
Näin pitkälle Matilda Wirtavuori eteni Miss Universum -kisoissa
-
05:58
Asikkalan taksitapon uhrin isä juttelee yhä päivittäin tyttärelleen – "Cristan henki on joka paikassa missä minä olen"
-
00:00
Helsingin suurin ulkokuntosali rakennettiin huippusuosittuun saareen – ihmisiä piti häätää pois
-
23:12
Israelissa raketti-isku synagogaan – kaksi haavoittui
-
22:55
Huippuottelussa pelottava tilanne – apuvalmentaja sai sairauskohtauksen kesken pelin
-
Lataa lisää