Mercedeksen insinööripomo Andrew Shovlin paljasti syyt siihen, miksi Valtteri Bottas ajoi Hollannin osakilpailussa eriävällä taktiikalla.
Kolmosruudusta startannut Bottas lähti kisaan erilaisella taktiikalla kuin eturivistä matkaan ampaisseet Lewis Hamilton ja Max Verstappen. Hamilton ja Verstappen lähtivät kisaan kahden varikkopysähdyksen taktiikalla, mutta Bottasta ajatettiin yhden pysähdyksen taktiikalla.
LUE MYÖS: Paluun tekevä F1-kuski astui uuden tallinsa tiloihin – yksityiskohta kuvassa pisti seuraajien silmään
Mercedeksen insinööripomo Andrew Shovlin paljasti syyt Bottaksen eriävälle taktiikalle.
– Lewis ja Max olivat kumpikin kahden pysähdyksen taktiikalla. Halusimme pitää Valtterilla yhden pysähdyksellä, koska emme tienneet, tuleeko radalle turva-autoa, joka olisi voinut luoda mahdollisuuden, Shovlin kertoo Mercedeksen Youtube-videolla.
Kärkikolmikon valtava ero takana tuleviin autoihin mahdollisti Bottaksen riskittömän taktiikan.
– Todellisuudessa hänellä oli niin iso ero takana tuleviin, joten varaa oli ylimääräiseen pysähdykseenkin. Medium-rengas toimi hyvin autossamme, minkä takia valitsimme sen. Hän pystyi kuitenkin lopussa ottamaan vielä tuoreet pehmeät renkaat. Mitä olisimme tehneetkään, se ei olisi vaikuttanut hänen lopulliseen sijoitukseensa, Shovlin summaa.
LUE MYÖS: F1-paluuta janoava konkarikuski nostaa hattua Valtteri Bottakselle – "Hänen täytyi sietää paljon"
Lopulta Bottas otettiinkin vielä kisan loppuhetkillä varikolle. Kyseessä oli ainoastaan varatoimenpide, jolla varmistettiin, että suomalaistähti pääsee kolmantena maaliin ilman ongelmia.
– Hän sanoi, että hän huomasi renkaissa hieman tärinää. Kyse oli ihan varatoimenpiteestä. Meillä ei ollut mitään syytä jättää sitä tekemättä.