Mercedekselle oli tarjolla Sakhirin GP:stä kauden kuudes kaksoisvoitto, mutta talli heitti sen pois tunaroimalla varikolla.
LUE MYÖS: Mercedes-pomo Toto Wolff sanoi uhkaavat sanat – George Russell aito vaaratekijä Valtteri Bottakselle?
LUE MYÖS: Valtteri Bottas kiistää George Russelliin liittyneen ihmettelyn: "Ei hän hypännyt uuteen ympäristöön"
Mercedes otti kuljettajansa peräkkäin sisään 25 kierrosta ennen ruutulippua, kun turva-auto tuli radalle Williams-kuski Jack Aitkenin seinäosuman seurauksena.
Sekä George Russellin että Valtteri Bottaksen varikkokäynti meni täysin pipariksi, ja tallipäällikkö Toto Wolff kertoi sekaannuksen johtuneen Mercedeksen radioyhteydessä olleesta ongelmasta.
Kun sekaannuksen lopputulos oli nähtävillä, esiin nostettiin varsin olennainen kysymys: miksi Mercedeksen piti ylipäätään ottaa kuljettajansa varikolle tuossa kohtaa?
Kilpailua johtanut Russell oli käynyt hakemassa uudet kovat renkaat 17 kierrosta aiemmin, Bottas oli vain 13 kierrosta aiemmin. Vertailun vuoksi: kilpailun voittanut Sergio Pérez ajoi ruutulipulle kovilla renkailla, jotka oli vaihdettu hänen autoonsa Russellin ja Bottaksen ensimmäisten varikkokäyntien välissä. Lisäksi toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneilla Esteban Oconilla ja Lance Strollilla oli ruutulipulla allaan renkaat, jotka oli vaihdettu ennen Mercedes-kuljettajien ensimmäisiä pysähdyksiä – Strollilla nämä renkaat olivat vieläpä pykälää pehmeämmät.
Russell ja Bottas olisivat siis selvinneet helposti ruutulipulle ilman toista varikkokäyntiä, mutta Wolffin mukaan renkaat haluttiin vaihtaa toistamiseen ”varmuuden vuoksi”. Russell oli tuossa vaiheessa noin 7 sekuntia Bottaksen edellä, ja kolmantena ollut Pérez oli 30 sekunnin päässä Bottaksesta.
– Kaikki oli hyvin ajaessamme kovilla renkailla. Olisimme pysyneet muuten radalla, mutta meillä oli riittävä ero takana tuleviin, ja silloin tehdään asioita. Päätöksemme voi kyseenalaistaa, mutta mielestäni se oli oikea päätös, vaikka renkaat menivät väärin, Wolff sanoi Racefans-sivuston mukaan.
Wolff myös puolusti mekaanikoitaan kritiikiltä.
– Kokonaisuutena teimme hyvää työtä. Teknisiä ongelmia sattuu. Kyse ei ollut kenenkään ihmisen virheestä. Tarkistimme asian, ja näemme, ettei radio toiminut, mutta emme tiedä, miksi niin kävi. Tällaista tapahtuu, ja meidän on opittava tästä.
Russell putosi lopputuloksissa yhdeksänneksi, Bottas oli kahdeksas. Mercedes sai varikkosekoilusta 20 000 euron sakot.