Lewis Hamilton nappasi Unkarista täyden 26 pisteen potin voitettuaan kilpailun ja ajettuaan myös nopeimman kierrosajan. Mercedeksen varikkomuurilla oli kilpailun loppuhetkillä epävarmuutta siitä, kannattaisiko Hamiltonin ottaa riskiä ylimääräisellä renkaanvaihdolla. Hamilton itse oli vakuuttunut siitä, että riski kannattaisi ottaa.
LUE MYÖS: Mercedes ihasteli Valtteri Bottaksen kisailmettä – "Miehet, mikä estää teitä näyttämästä tältä?"
LUE MYÖS: Valtteri Bottas sai selville syyn startin sätkähdykseensä – pukuhuoneessa tehty harjoitus oli jäänyt kummittelemaan suomalaiskuskin takaraivoon
Paalupaikalta startannut Hamilton oli kauden kolmannessa osakilpailussa täysin ylivoimainen. Hän sai ajaa valtaosan kilpailusta yli 20 sekunnin johtoasemassa toiseksi sijoittuneeseen Red Bullin Max Verstappeniin nähden.
Varikkokäynti Hungaroringillä vie aikaa noin 20 sekuntia, ja Hamilton johti Verstappenia noin 27 sekunnilla, kun hän tuli renkaanvaihtoon neljä kierrosta ennen ruutulippua. Yksi pienikin virhe olisi kuitenkin voinut johtaa siihen, että Verstappen olisi päässyt Hamiltonin edelle. Varikkokäynnin jälkeen Hamiltonin johto oli reilut neljä sekuntia.
Hamiltonin autoon vaihdettiin pehmeät renkaat, ja niiden kanssa nopeimman kierrosajan vieminen tallikaveri Valtteri Bottakselta oli lopulta lasten leikkiä.
Sekavaa viestintää
Mercedes suunnitteli varikkokäyntiä jo huomattavasti aiemmin, kun Hamiltonin ero Verstappeniin oli vielä alle 25 sekunnin luokkaa. Lisäksi talli arpoi melko pitkään, vaihdettaisiinko Hamiltonille kovat vai pehmeät renkaat.
Tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan sekaannus johtui siitä, että Mercedes joutui muuttamaan päätöstä, joka oli tehty kilpailupäivän aamun palaverissa.
LUE MYÖS: Valtteri Bottas avautuu Mercedeksen toisesta kardinaalimunauksesta – bensamoka oli vain jatkoa viikon takaiselle töppäykselle
– Kommunikointimme asian tiimoilta ei sujunut hyvin. Aamulla päätimme, että emme yrittäisi nopeinta kierrosaikaa, koska siihen sisältyisi liikaa riskejä. Olisi ollut oikein pysähtyä noin 10 kierrosta ennen ruutulippua varmistaaksemme sen, ettemme joudu turva-auton yllättämäksi, mutta ero takana tuleviin ei tuntunut olevan riittävä. Se oli sekunnin tai kaksi, kaksi ja puoli. Sitten eteen tuli kierroksella ohitettavia, Wolff kertasi Autosportin mukaan sunnuntai-illan lehdistöpuhelussaan.
– Keskustelimme asiasta Lewisin kanssa, ja asiassa oli sekaannusta. Lopulta hän kävi varikolla 66. kierroksen päätteeksi ja teki sitten nopeimman kierrosajan. Meillä on paljon opittavaa varikolla käydyistä keskusteluista ja siitä, miten viestimme asian kuljettajalle.
Nopein kierrosaika oli Hamiltonille itse asiassa kahden pisteen arvoinen: Bottas menetti yhden pisteen, Hamilton saavutti yhden. Kaksikon ero on nyt viisi pistettä Hamiltonin hyväksi.
Jokainen piste on tärkeä
Kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa Hamiltonilta kysyttiin, miksi hän päätti ottaa riskin ja tehdä ylimääräisen varikkopysähdyksen, vaikka johtomarginaali oli niin pieni, ettei virheille ollut varaa. Kysymyksen esittänyt BBC:n Andrew Benson halusi muun muassa tietää, pitääkö Hamilton Bottasta niin kovana haastajana, että yksikin piste voi olla kauden päätteeksi ratkaiseva.
– Meidän täytyy punnita riskit. En hyökännyt siinä niin kovasti, että olisin ollut lähellä tehdä virheen ja ajaa ulos. Se oli täysin kontrolloitu kierros, Hamilton aloitti.
Kuusinkertainen maailmanmestari muistaa kuitenkin edelleen, mitä hänen ensimmäisellä F1-kaudellaan tapahtui.
– Tiedättehän sen, että olen hävinnyt maailmanmestaruuden yhdellä pisteellä, joten tiedän, miten tärkeää on maksimoida jokainen tulos, Hamilton sanoi ja viittasi vuoteen 2007, kun Ferrarin Kimi Räikkönen nousi kauden päätösosakilpailussa yhdellä pisteellä ohi McLarenilla ajaneen Hamiltonin.
Hamilton muistutti myös, että tänä vuonna jokainen MM-piste on tärkeä siitäkin syystä, että kausi ajetaan läpi täysin poikkeuksellisella tavalla.
– Emme tiedä, millä tasolla autojen luotettavuus on. Emme edes tiedä, miten pitkä tämä kausi on. Kilpailun nopein kierrosaika oli Valtterin nimissä. Minulla oli riittävä ero takana tuleviin, ja mielestäni minun oli yksinkertaisesti saatava ylimäärinen piste – varsinkin kun koin ansainneeni sen eron takana tuleviin.