Toto Wolff kertoi, miksi Lewis Hamiltonille sattui Valtteri Bottasta parempi strategia, myös Ferrari oli sekoittamassa pakkaa – "Vaikea noita on ennustaa"

Valtteri Bottas lähti Silverstonessa ajettuun F1-sarjan juhlakilpailuun paalupaikalta, mutta ruutulipulla suomalainen oli vasta kolmas. Bottasta harmitti kilpailun jälkeen erityisesti se, että tallikaveri Lewis Hamilton nousi hänen edelleen paremman kisastrategian avulla.

Eturivistä startanneet Bottas ja Hamilton kävivät kovaa taistelua kilpailun kärkipaikasta läpi ensimmäisen kierroksen. Bottas onnistui kuitenkin pitämään asemansa, ja tilanne näytti rauhoittuvan. Kolmantena ajanut Red Bullin Max Verstappen putosi ensimmäisten kierrosten aikana lähes neljän sekunnin päähän Bottaksesta, ja tässä vaiheessa näytti siltä, että kaikki olisi pedattu taas yhdelle Mercedeksen voitolle.

Kierros kierrokselta Verstappen alkoi kuitenkin kuroa eroa umpeen. 11. kierroksella Verstappen oli jo sekunnin päässä Hamiltonista ja kahden sekunnin päässä Bottaksesta. Red Bull pyysi kuljettajaansa hidastamaan, etteivät renkaat kuumenisi liikaa.

– Kuulepas, tämä on ainoa mahdollisuutemme pysyä lähellä Mercedestä. En aio vain istua tässä niin kuin isoäiti, Verstappen vastasi.

Kaksi kierrosta myöhemmin Verstappen oli noussut jo aivan Hamiltonin vaihdelaatikkoon kiinni. Keskikovalla renkaalla ajaneiden Mercedes-kuljettajien renkaat olivat kuluneet niin pahasti, että heidät oli pakko ottaa sisään. Verstappenin kovat renkaat olivat tässä vaiheessa vielä hyvässä kunnossa.

Erilaiset strategiat

Koska Bottas johti kilpailua, hänet otettiin sisään ensin, 13. kierroksella. Hamilton joutui ajamaan kuluneilla renkailla yhden kierroksen pidempään, ja tämä maksoi britille Bottakseen nähden noin sekunnin. Molemmille Mercedes-kuljettajille vaihdettiin kovat renkaat.

Verstappen nousi kilpailun kärkeen, ja hän jatkoi radalla vielä 12 kierroksen ajan Hamiltonin varikkokäynnin jälkeen. Kun Verstappen tuli kilpailun puolivälissä varikolle, hän oli kasvattanut johtomarginaalinsa noin 19 sekuntiin – jotakuinkin täsmälleen siihen, mitä varikkokäynti Silverstonessa maksaa.

Verstappenille vaihdettiin keskikovat renkaat, ja hän putosi juuri ja juuri Bottaksen taakse, mutta kuittasi kärkipaikan takaisin itselleen jo muutamaa sataa metriä myöhemmin.

Seuraavien kierrosten aikana Verstappen karkasi reilun kahden sekunnin päähän Bottaksesta, ja Hamiltonin ero kärkeen kasvoi yli kuuteen sekuntiin. Verstappen ajoi keskikovilla renkailla vain kuuden kierroksen mittaisen stintin ja tuli jo 32. kierroksella hakemaan alle kovat renkaat. Bottas tuli sisään samalla kierroksella, ja hänellekin vaihdettiin kovat renkaat.

Yllättävää kyllä, Hamilton jatkoi radalla vielä yhdeksän kierroksen ajan ja teki toisen stoppinsa vasta 11 kierrosta ennen ruutulippua. Hän palasi radalle uusilla kovilla renkailla 8,5 sekuntia Bottaksen takana ja onnistui kilpailun lopussa käyttämään rengasedun hyväkseen. Hamilton ohitti Bottaksen kolmanneksi viimeisellä kierroksella.

Sattuman kauppaa

Kilpailun jälkeen Bottasta korpesi. Paalupaikka oli vaihtunut kolmossijaan, ja läpi kilpailun takana ajanut Hamilton oli saanut paremman strategian, jonka turvin britti nousi toiselle sijalle.

Erityisesti Bottasta mietitytti se, miten Hamilton oli saanut ajaa niin paljon pidemmän toisen stintin, jonka ansiosta tällä oli kilpailun lopussa huomattavasti tuoreemmat renkaat allaan.

Tähän oli useampiakin syitä.

Bottas otettiin 32. kierroksella sisään, sillä hänen vasen takarenkaansa näytti todella kuluneelta, ja se aiheutti tärinää, joka olisi voinut vahingoittaa autoa. Mercedes halusi myös kaikin keinoin välttää edellisen viikonlopun tapahtumat, kun tallin molemmista autoista hajosi rengas kesken kilpailun.

Myös Hamiltonilla oli vastaavia ongelmia, mutta Bottas otettiin sisään ensin, sillä se on tallin sisäisen sopimuksen mukaisesti edellä ajavan kuljettajan oikeus.

– Valtterin pointti oli, olisiko meidän pitänyt tehdä eri tavalla kuin Maxin, mutta se ei olisi muuttanut mitään. Max olisi tullut radalle uudella renkaalla, kun taas me olisimme jatkaneet renkaalla, joka ei ollut enää parhaassa kunnossa. En ole varma, mitä olisimme voineet tehdä paremmin, tallipäällikkö Toto Wolff sanoi kisan jälkeen.

Hamiltonia taas ei alun perin pitänyt ajattaa toisella stintillä niin pitkään, mutta Bottaksen varikkokäynti paljasti Mercedekselle, ettei syytä varikkokäynnille vielä ollut.

– Opimme kilpailun edetessä. Kun saimme Valtterin renkaat irti, näimme, että niissä oli vielä paljon kulutuspintaa jäljellä. Pidensimme Lewisin stinttiä siitäkin huolimatta, että tärinää oli paljon. Mutta kumiakin oli paljon, ja niinpä hän oli nopeampi ja nopeampi, kun kumi kului. Siksi pystyimme pidentämään Lewisin toista stinttiä, Wolff selvitti.

Mercedes oli pakotettu ottamaan Bottaksen sisään myös myös siksi, että neljäntenä ajanut Ferrarin Charles Leclerc oli 32. kierroksella vain 20,9 sekunnin päässä Bottaksesta, ja varikkokäynti Silverstonessa kestää siis noin 19 sekuntia. Pienikin virhe varikolla olisi pudottanut Bottaksen Leclercin taakse, ja tätä ei missään nimessä haluttu.

Kun Bottas palasi radalle, Leclerc olikin vain 1,7 sekunnin päässä, eikä monacolainen ollut enää aikeissa tehdä toista varikkopysähdystä.

14 kierrosta Bottasta vanhemmilla renkailla matkassa ollut Leclerc ajoi suomalaisen kanssa jotakuinkin samaa vauhtia noin kymmenen kierroksen ajan, joten Ferrari-kuljettajan ohittaminen olisi ollut työn ja tuskan takana.

– Vaikea noita on ennustaa, miten se tulee menemään. Näin tällä kertaa, Bottas itsekin totesi muutama tunti kisan jälkeen MTV Urheilulle.

Lue myös:

    Uusimmat