Syy Mercedeksen F1-tiimin yllättävään vetäytymiseen Ferrarin polttoainejärjestelmää kohtaan esitetyistä syytöksistä saattaa olla peräisin tallien emoyhtiöiden keskinäisestä yhteistyöstä, jota valmistajat eivät halua vaarantaa. Asiasta uutisoi RaceFans-sivusto.
LUE MYÖS: F1-pomo vahvistaa Mercedeksen takinkäännön protestissa – muut hämmästyivät mestaritallin ratkaisusta: "Mercedes vetäytyi yhtäkkiä"
Mercedes jättäytyi pois seitsemän tallin rintamasta, joka vaati Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta ja F1-sarjan johdolta selvempää kannanottoa Ferrarin kanssa tehdystä salaisesta sopimuksesta.
FIA ilmoitti yllättäen ennen kauden suunniteltua alkua lopettaneensa tutkinnan Ferrarin sääntöjenvastaiseksi epäillystä polttoainejärjestelmästä ja tehneensä italialaistiimin kanssa sopimuksen siitä, ettei asian yksityiskohtia tuoda julkisuuteen.
Tapaus käynnisti F1-tiimien joukossa villiä vastarintaa, joka kuitenkin mureni Mercedeksen ilmoitettua lauantaina, ettei se aio viedä asiaa eteenpäin. Ilmoitus jätti loput kuusi tallia pöyristyksen valtaan.
RaceFans-sivusto kertoo italialaislähteistä saamiinsa tietoihin vedoten, että käsky Mercedeksen vetäytymisestä tuli tallipäällikkö Toto Wolffille Daimler-konsernin puheenjohtajalta Ola Källeniukselta.
Källenius oli käynyt keskusteluita Fiat Chryslerin ja Ferrarin puheenjohtajan John Elkannin kanssa. Tämän jälkeen hän oli tehnyt Ferrarin toimitusjohtajan Louis Camillerin kanssa sopimuksen asian unohtamisesta ”isomman kuvan” takia.
Isompi kuva ei tässä yhteydessä suinkaan tarkoita koronaviruksen luomaa kriisiä, vaan Daimlerin, BMW:n ja Fiatin yhteistyötä automatisoitujen eli itseohjautuvien autojen teknologisessa kehityksessä. Elkann kantoi myös huolta, että lianheitto tahraisi koko F1-sarjan mainetta.
Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko kertoi jo aiemmin, ettei hänen edustamansa yhtiö voi jättää protestointiaan kesken, sillä mikäli Ferrari on tehnyt väärinkäytöksiä polttoainejärjestelmänsä suhteen, sen suoritus viime kauden MM-sarjan kakkosena olisi hylättävä. Markon mukaan ero Ferrarin toisen ja Red Bullin kolmannen sijan välillä on 20 miljoonaa dollaria eli reilut 18 miljoonaa euroa.
RaceFansin saamien tietojen mukaan kuusi tallia – Red Bull, Renault, McLaren, Racing Point, AlphaTauri ja Williams – harkitsevat nyt jatkotoimiaan asiassa. Tiimien asevalikoimasta löytyvät esimerkiksi keinot tallien aiemmin FIA:lle toimittaman vastalausekirjelmän julkaisemisesta tai oikeustoimien käynnistämisestä asian yksityiskohtien julkistamiseksi.
Muista F1-tiimeistä ainoastaan Ferrarin moottoriasiakkaat Alfa Romeo ja Haas eivät lähteneet alunperin mukaan protestiin.