Mercedes-insinöörien ratkaisut uuden W13-auton suunnittelussa ja rakentamisessa eivät alkuun tyydyttäneet Ferrari- ja Red Bull -leirejä. Auto Motor und Sport -lehti kertoo nyt, että Red Bull olisi jättäytynyt protestirintamasta sivuun vähin äänin.
LUE MYÖS: Nyt on asiallista! Uusi F1-pomo hankkiutui kertalaakista eroon viime vuosien ainaisesta riidanaiheesta
LUE MYÖS: Joko nyt, Ferrari? Tallipäälliköltä kovaa puhetta F1-kauden kynnyksellä – sivuutti Mercedeksen täysin
Kilpailijoita on kismittänyt Mercedeksen uudessa autossa olevat sivutörmäyssuojat, joihin auton peilit on kiinnitetty. Kilpailevien tallien näkemyksen mukaan Mercedes kiertää ratkaisulla sääntöä, jonka mukaan auton turvallisuuteen liittyviä osia ei saa hyödyntää aerodynaamisiin tarkoituksiin.
Kriitikot uskovat Mercedeksen ohjaavan auton ympärillä kulkevaa ilmavirtaa peilejä kannattelevien sivutörmäyssuojien avulla.
Auto Motor und Sportin mukaan Red Bull olisi kuitenkin jättänyt Ferrarin asiassa yksin, koska "he eivät halua joutua kilpailijoidensa silmätikuksi". Saksalaislehden jutun on kirjoittanut hyvin verkostoitunut toimittaja, vuosikymmenten ajan F1-varikoilla kiertänyt Michael Schmidt, joka vihjaa samassa yhteydessä, että viimeviikkoisten talvitestien päätöspäivänä esiteltyjen Red Bullin sivukoteloiden alapuolella olisi mahdollisesti jotain "sääntöjen hengen vastaista". Schmidt ei kuitenkaan täsmennä, mihin hän tällä viittaa.
Tallien teknisistä johtajista koostuva komitea keskusteli Mercedeksen peiliratkaisusta aiemmin tällä viikolla. Schmidtin tietojen mukaan pöydällä oli kolme vaihtoehtoa.
Mercedeksen peiliratkaisu voidaan julistaa sääntöjen mukaiseksi, jolloin muut tallit voivat yrittää kopioida sitä. Toinen vaihtoehto on muuttaa sääntöjä niin, että muiden tallien olisi helpompi kopioida ratkaisu itselleen. Kolmas vaihtoehto on ratkaisun kieltäminen ensi kaudesta alkaen.