Ferrarin ja Mercedeksen välinen taistelu F1-sarjassa on kauden alussa kääntynyt Ferrarin eduksi.
Sebastian Vettel on voittanut kauden molemmat kilpailut, Australiassa onnenkin avulla ja Bahrainissa kitkuttamalla kuluneilla renkailla maaliin ennen Valtteri Bottasta. Kiinan eilinen aika-ajo oli poikkeuksellinen, kun Ferrarit olivat puoli sekuntia Mersuja nopeampia.
LUE MYÖS: F1-lähtöjärjestys: Räikkönen hyökkää Vettelin kimppuun puhtaalta puolelta – mitä Mercedes voi tehdä?
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Kiinan GP klo 8.55, ennakkotunnelmat klo 7.30!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Nyt näyttää siltä, että Mercedeksen toivo tänään kello 09.10 Suomen aikaa alkavaan kisaan on lämmennyt keli. Eilen radan pinta oli vain hieman yli 15-asteinen, kisaan odotetaan ainakin tuplalukemia. Ilman lämpötila on jo nyt, pari tuntia ennen kisaa, 18 astetta.
Mercedeksen ongelma on ollut saada renkaat oikeaan lämpöön. Tallin urheilujohtaja Toto Wolff kuvaili sunnuntain kisaa termillä "proof of concept", eli päivä on tallille eräänlainen testi, kuin demovaihe idean kokeilulle.
– Ennusteen mukaan lämpötilat ovat aika erilaiset, rata jopa 20 astetta lämpimämpi. Kisa on pitkä ja se saattaa olla käänteen tekevä asia, Wolff sanoi F1-sarjan virallisten nettisivujen mukaan.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Etenkin kaikkein pehmein rengas on Mercedekselle haaste. Kaikki neljä kärkikuskia – lähtöjärjestyksessä Vettel, Kimi Räikkönen, Bottas ja Lewis Hamilton – starttaavat kisaan pehmeällä rengassarjalla. Näin ollen kaikilla on mahdollisuus valita toiseksi renkaakseen medium-kumit, eikä ultrapehmeitä ole pakko käyttää.
LUE MYÖS:
Uhrasiko Ferrari kisansa aika-ajon ylivoimalla? Räikköseltä tylyn tyhjentävä vastaus
Ferrarin henki tiivistyy tässä: Räikkösen kirvelevä tappio näkyy tallipomon reaktiossa
Bottakselle häviäminen alkoi nakertaa Hamiltonia
F1-mestari jysäyttää: Ferrarin valtakausi alkamassa – käännekohdasta päänvaivaa Hamiltonille
Hamiltonin mielestä autolla oli kuin yön ja päivän ero perjantain ja lauantain välillä. Wolff painotti aika-ajon jälkeen, ettei yksi lauantai kerro koko kuvaa heidän autostaan.
– Auto ei menetä tai saavuta nopeutta kisasta tai päivästä toiseen. Auton perusta on hyvä, me hävisimme, koska emme saaneet renkaita oikeaan toimintaikkunaan, mikä on loputon tarina. Olemme kärsineet siitä ennenkin, ylikuumenemisesta ja nyt kävi toisin päin, Wolff selvitti.
– Olimme nyt kylmemmän puolella ja se johti pidon puutteeseen. Ferrarilla renkaat olivat oikeassa toimintaikkunassa ja auto näytti olevan kuin raiteilla, kuten meillä oli Melbournessa. Automme oli taas tänään vähän diiva. Mutta hän ei ole diiva, hän on minusta... oikukas nainen. Uskon, että kun osumme oikeaan kohtaan lämpöjen kanssa, auto on mahtava. Mutta nyt emme siinä onnistuneet, Wolff jatkoi.
Wolff myönsi, että ei ole varma siitä, onko auton säädöissä jotain sellaista, joka aiheuttaa heittelyä renkaiden lämmittämisessä.