Mercedes kiperien kysymysten äärellä – otetaanko Lewis Hamiltonille lähtöruuturangaistus? "En voi vastata tähän"

Mercedes joutuu puntaroimaan Lewis Hamiltonin kohdalla vaikeaa päätöstä, joka saattaisi muuttaa Venäjän GP:n asetelmia vielä kertaheitolla.

Kun kaudesta on Venäjän GP mukaan luettuna ajamatta kahdeksan osakilpailua, monet tallit kamppailevat kiperän ongelman kanssa. On todennäköistä, että ne kuljettajat, jotka ovat käyttäneet tällä kaudella kolmea voimayksikköä, eivät selviä kauden loppuun ilman neljättä.

Neljännen voimayksikön ongelma on se, että siitä seuraa tuntuva rangaistus, joka pudottaa kuljettajan lähtöruudukon perälle. Valtteri Bottaksen kohdalla tämä tapahtui kaksi viikkoa sitten Monzassa, Red Bull on päätynyt samaan ratkaisuun Max Verstappenin kanssa nyt Sotshissa.

Lewis Hamilton sen sijaan ei ole vielä käyttänyt neljättä voimayksikköään, ja Mercedeksellä mietitään tällä hetkellä kuumeisesti, missä vaiheessa vaihto kannattaa tehdä – sikäli kun se pitää tehdä, ja todennäköisesti se pitää tehdä.

Venäjän GP:n aika-ajojen jälkeen Wolffilta kysyttiin, onko mahdollista, että Mercedes vaihtaa Hamiltonille uuden voimayksikön jo Sotshissa, ja vastaus oli vähintäänkin mielenkiintoinen.

– En ole koskaan valehdellut teille, enkä valehtele nytkään. Siksi en voi vastata tähän kysymykseen tällä hetkellä, valitettavasti. Poliitikon vastaus, Wolff kommentoi saksalaisen Motorsport-Magazinin kysymykseen.

Kuullessaan, että Red Bull -neuvonantaja Helmut Marko uskoo Hamiltonin tarvitsevan neljännen voimayksikön tällä kaudella, Wolff hieman ärsyyntyi.

– No, jos hän kerta niin sanoo... Katsotaan, mitä teemme huomenna.

Marko torsin arveli Mercedeksen vaihtavan Hamiltonin voimayksikön vasta Red Bullin vahvoina pitämillä radoilla, esimerkiksi Turkissa, Yhdysvalloissa tai Meksikossa.

Vaikka neljännestä voimayksiköstä seuraa tuntuva rangaistus, voimayksikön vaihtamisesta uuteen on myös kiistatonta hyötyä. Mitä enemmän voimayksiköllä on ajettu, sitä suurempia riskejä sen luotettavuuteen kohdistuu. Myös voimayksikön suorituskyky heikkenee kilometrien määrän kasvaessa.

Wolffin mukaan Mercedes arvioi Hamiltonin tilannetta viikonloppukohtaisesti. Luotettavuuden puolesta Mercedeksellä ei ole välittömiä suunnitelmia voimayksikön vaihtamiseksi 

– Tällä hetkellä seuraamme voimayksikön tilannetta mahdollisiin luotettavuusongelmiin liittyen, ja niitä ei ole vielä ilmennyt.

Mercedes joutuu puntaroimaan mahdollista voimayksikön vaihtoa useilta eri kanteilta. Ilman lähtöruuturangaistusta Hamiltonilla on Sotshissa mahdollisuus saavuttaa enemmän pisteitä kuin Verstappenin. Toisaalta vaikka voimayksikkö vaihdettaisiin ja Hamilton putoaisi lähtöruudukon perälle, hän voisi silti voittaa Verstappenin eikä hänen näin tarvitsisi lähteä tulevissa kisoissa takamatkalta hollantilaiseen nähden.

Lue myös:

    Uusimmat