Mercedeksen voimanlähteiden luotettavuuden yllä on leijaillut viime viikkoina synkkiä pilviä. Turkin GP:n perjantaipäivä osoitti heti, etteivät nämä pilvet ole vielä täysin kaikonneet.
LUE MYÖS: Turkin GP:n ympärillä käsittämätöntä sekoilua: Pirellin rengaspomo joutui taas myöntämään kiusallisen tosiasian
LUE MYÖS: Valtteri Bottas ei hätkähtänyt eroa Hamiltoniin – teki paljastuksen autostaan: "Huomenna vähän tuoreempaa kehiin"
Neljä viikkoa sitten ajetussa Italian GP:ssä Mercedes vaihtoi Valtteri Bottaksen autoon täysin uuden voimayksikon, ja tämä remontti pudotti aika-ajot ja sprinttikisan voittaneen suomalaisen lähtöruudukon perälle.
Kaksi viikkoa sitten Venäjällä Bottas sai taas lähtöruuturangaistuksen, kun Mercedes vaihtoi toistamiseen uusia osia hänen voimayksikköönsä.
Molemmilla kerroilla Mercedes tiedotti osien vaihtamisen johtuneen "strategisista syistä"; näin toimimalla Bottakselle saatiin loppukaudeksi riittävä määrä voimayksikön osia.
Tosin Venäjällä Bottas vihjasi jo ennen kilpailua, että kaiken takana saattoi sittenkin olla jonkinlainen ongelma, ja kisan jälkeen hän vielä erikseen vahvisti tämän.
Nyt Auto Motor und Sport kertoo, että Mercedes lennätti Venäjän GP:n jälkeen kaikki voimayksikkönsä Englantiin, Brixworthin-tehtaalleen, jossa ne käytiin yksityiskohtaisesti läpi.
– Kävi ilmi, että (poltto)moottori, joka Valtteri Bottaksen autosta otettiin varotoimenpiteenä pois Sotshissa, ei ole enää käyttökelpoinen, saksalaislehti kirjoittaa.
Tämän myötä on siis mahdollista, että Bottas joutuu ottamaan loppukauden aikana vielä kolmannenkin lähtöruuturangaistuksen. Ja tästä löydöksestä johtuen, Auto Motor und Sport kirjoittaa, Mercedes haluaa nyt toimia Turkin GP:ssä Hamiltonin kohdalla varman päälle.
Hamiltonille vaihdettiin jo ennen ensimmäisiä harjoituksia uusi polttomoottori, ja tämä pudottaa brittiä lähtöruudukossa kymmenen pykälää alaspäin. Mercedes myönsi myöhemmin perjantaina, että polttomoottori vaihdettiin paitsi luotettavuuteen myös suorituskykyyn liittyvistä syistä.
Muita osia Hamiltonille ei todennäköisesti kuitenkaan vaihdeta, koska hänelle halutaan taata mahdollisimman hyvä lähtöruutu, joka mahdollistaisi MM-talstelua ajatellen vahinkojen minimoinnin; ero Max Verstappeniin on vain kaksi pistettä, kun seitsemän osakilpailua on ajamatta.
Se, että Hamiltonin tapauksessa uusi polttomoottori liitettiin yhteen viiden vanhemman voimayksikön osan kanssa, on Auto Motor und Sportin haastatteleman, nimettömänä tapausta kommentoivan Mercedes-insinöörin mukaan täysin poikkeuksellista.
– Se on niin monimutkainen tehtävä, että haluaisimme tehdä sen vain tehtaalla. Olemme yhdistäneet eri voimayksiköiden osia radalla vain kerran viimeisten seitsemän vuoden aikana.
Auto Motor und Sportin mukaan varikolla kiertää myös huhuja, joiden mukaan ainakin Sebastian Vettel ja George Russell saattavat vielä saada lähtöruuturangaistuksen sunnuntain kisaan. He molemmat ajavat Mercedeksen voimanlähteellä