Mercedeksen viimevuotisen F1-auton kopioimisesta syytetty Racing Point teki lauantaina uroteon saatuaan molemmat autonsa toiseen lähtöriviin Unkarin GP:n aika-ajoissa. Kansainvälinen autoliitto FIA odottaa uutta protestia viikonlopun jälkeen.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Unkarin GP suorana 17.-19.7.
Su: Unkarin GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Renault-talli jätti viime viikonlopun Steiermarkin GP:n jälkeen protestin Racing Pointin käyttämistä jarrujen jäähdytysputkista, jotka vaikuttavat kuvien perusteella täysin Mercedeksen viimevuotisesta autosta kopioiduilta.
Racing Point puolustautui talvella ensimmäisten kopiointisyytösten tultua, että tiimi on vain ottanut kuvia Mercedeksen menestysautosta ja tehnyt niiden perusteella omat piirustuksensa. Joidenkin osien, kuten juuri jarrujen jäähdytysputkien hankkiminen piirustuksineen toisesta tiimistä on kiellettyä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Lauantaina Racing Point nostatti kohun myös radalla, kun Lance Stroll oli kolmas ja Sergio Perez neljäs. Edelle ylsivät vain tämän vuoden Mercedeksellä ajavat Lewis Hamilton ja Valtteri Bottas. Racing Point oli aika-ajossa kymmenyksiä Ferrarin kuskeja ja Red Bullin Max Verstappenia nopeampi.
Tiimillä oli jopa varaa ajaa toinen aika-ajon osio keskikovilla renkailla ja ottaa nämä kisastartin renkaikseen, vaikka jatkoonpääsy olikin varsin täpärällä.
Uusi protesti tehtävä joka kisasta
Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole vielä vienyt Racing Pointin tutkintaa päätökseen, joten järjestön tekninen johtaja Nikolas Tompazis uskoo uusien protestin virtaavan sisään heti Unkarin jälkeen. Näin kilpailijoiden on myös toimittava, jos nämä mielivät viedä tallilta pisteet jokaisesta kisasta.
– Tähän asti he (Renault) ovat protestoineen Steiermarkin GP:stä. Heillä on oikeus tehdä protesti muistakin kisoista, kunnes tämä asia on oikeudellisesti käsitelty, Tombazis kommentoi Motorsport.comille.
– Racing Pointilla on myös oikeus ajaa näillä osilla (siihen asti). Riippuen siitä, luottavatko he voittavansa tapauksen vai eivät, ja jos Renault päättää protestoida jokaisesta kisasta, heillä on oikeus tehdä se.
Racing Point ottaa siis tietoisen riskin jatkaessaan tutkintaan otetuilla osilla. Jos nämä palat todetaan sääntöjenvastaisesti Mercedeksestä kopioiduiksi, tiimiltä viedään todennäköisesti pisteet kaikista kisoista, joissa niitä on käytetty.
Aikataulu löyhä
Pisteissä nollasaldolle jääminen useammasta kisasta tietää puolestaan taas valtavaa takaiskua valmistajien MM-sarjan sijoituksiin pohjautuvassa tulonjaossa.
Aikataulu päätöksille on hidas, kun F1:ssä ajetaan nyt yhdeksän kisaa 12 viikon aikana.
– Tuomarit antoivat Racing Pointille kolme viikkoa aikaa toimittaa asiakirjat. Uskon, että talli hoitaa tämän nopeammin kuin kolmessa viikossa. Valinta on heidän, mutta odotan, että he toimittavat materiaalit ensi viikolla, Tompazis toteaa.