Mercedes-talli pelasi uhkapeliä Lewis Hamiltonin auton jousituksen kanssa viime viikonlopun Meksikon osakilpailussa.
Paalulta startannut Hamilton lukitsi autonsa jarrut tultuaan kisan avausmutkaan liian kovaa vauhtia (video yllä). Renkaisiin jäi selvä tasainen kohta, joka aiheutti vahvaa tärinää brittikuskin autossa.
Mercedeksen varikkoväki ei kuitenkaan halunnut pakottaa MM-tittelistä taistelevaa Hamiltonia heti varikolle, vaan päätti tarkkailla tilanteen kehittymistä.
– Tasainen kohta oli vakavuudeltaan keskitasoa. Tärinä saattaa häiritä kuljettajan havainnointikykyä, mutta jousitukselle koituva rasitus on kriittisempi ongelma. Muutaman kierroksen jälkeen näytti siltä, että tärinä ylikuormitti jousitusta. Olimme hyväksymiemme rajojen yläpuolella, lopullisen päätöksen Hamiltonin radalla pitämisestä tehnyt Mersun tekninen johtaja Paddy Lowe selvittää.
Lowe työskenteli McLarenilla vuonna 2005, kun Kimi Räikkösen jousitus petti tärinän vaikutuksesta Euroopan GP:ssä. Tästä muistosta huolimatta Hamilton pidettiin radalla aina 17. kierrokselle saakka.
– Painimme todella vaikean päätöksen kanssa. Vaihtoehtoina oli jousituksen hajoaminen suoralla, kuten kävi Kimille, tai mestaruustaistelun ratkeaminen Lewisin aikaiseen varikkokäyntiin, Lowe perustelee.
– Ongelma ei pahentunut ensimmäisten 12-14 kierroksen aikana, mutta sitten niin tapahtui. Tämän takia otimme hänet varikolle muutamaa kierrosta suunniteltua aikaisemmin.
Tallipomo Toto Wolff vahvisti, että Hamilton olisi otettu varikolle heti alussa, jos vaakakupissa ei olisi painanut MM-taisto tallitoveri Nico Rosbergin kanssa.
– Se ei ollut miellyttävä tilanne, Wolff summaa.
Lähde: motorsport.com