Lewis Hamiltonin vauhdin heikkeneminen ei johtunut Mercedeksen mukaan etusiiven kokemasta vauriosta, vaan takajarrujen aerodynamiikkaosan pettämisestä.
Hamiltonin vauhti ei riittänyt sunnuntain Itävallan GP:ssä taistelemaan palkintopallipaikasta McLarenin Lando Norrisia vastaan. Hänen oli pakko päästää tallikaverinsa Valtteri Bottaksen edelleen. Tämä ajoikin kisassa toiseksi.
LUE MYÖS: Lewis Hamilton murahti: menetti ”helpon” kakkossijan Valtteri Bottakselle
Jo kisan aikana tiedettiin, että Hamiltonin auto oli kokenut vauhtia hidastavan vaurion. Syyksi epäiltiin etusiipeen tullutta osumaa, mutta Mercedeksen ratatoimintojen johtajan Andrew Shovlinin mukaan tästä ei ollut kyse.
– Auto ei vain toiminut hyvin, mutta sitten meille tuli myös vaurio Lewisin autoon, kun takakakkuvuoan aero-osat alkoivat kärsiä, Shovlin kertoi Motorsport.comin artikkelissa.
Selitys erikoiselta kuulostavalle kakkuvuoka-sanalle löytyy osan ulkonäöstä. F1-auton takajarrupakettia kiertää lämpöä kestävästä hiilikuidusta valmistettu suojus, joka toimii paitsi estämässä lian ja romun päätymisen jarrulevyjen väliin, myös ennen kaikkea ilmanohjaimena.
– Se maksoi hänelle paljon suorituskyvystä, mikä lopulta pudotti hänet kakkossijalta neljänneksi, Shovlin totesi.
Mercedeksen viikonloppua vaivasivat myös epäonnistumiset renkaiden suorituskyvyn laskennassa. Pehmeistä renkaista ei saatu lauantain lämpimämmissä olosuhteissa irti samaa kuin perjantain harjoituksissa. Tuloksena oli vasta neljäs ja viides sija sunnuntain kisaan.
Suoranaisia virheitä ei Mercedes juuri tunnusta tekevänsä. Shovlin tekee tästä jälleen todellista sanailutaidetta.
– Kyse ei ollut siitä, että olisimme tehneet mitään väärin, mutta kun katsoo, missä suorituskyvyn erot tulivat, meidän täytyy todeta, että teimme jotain, mikä ei mennyt oikein.